Bean to Bar
Sanne Werther
" Als merk willen wij een bijdrage leveren aan een betere chocowereld door het produceren van echte 100% eerlijke chocolade, waarvan de bonen direct bij de boeren worden ingekocht voor een goede en eerlijke prijs. Bean to Bar chocolade wordt met aandacht gemaakt. Bewust, duurzaam en van top kwaliteit, met zo min mogelijk toevoegingen. De smaak van de boon staat centraal en de regio en omstandigheden waaronder de cacaobonen groeien, dat proef je in de chocolade."
Mijn favoriete chocolade is Tony Chocolonely. Natuurlijk om de smaak, maar ik vind hun missie ook sterk, Dat is: “Samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade.”. Maar naar aanleiding van het feit dat begin dit jaar bekend werd dat Tony’s niet meer op de lijst staat van bedrijven die slaafvrije chocolade maken, ben ik gaan nadenken en heb ik onderzoek gedaan.
Wij Nederlanders eten gemiddeld 4,5 kilo chocola per jaar. Toch is de chocowereld ongelijk verdeeld. De cacaoboer wordt uitgebuit en leeft in extreme armoede. Met onder andere kinderarbeid en ontbossing tot gevolg. Op dit moment is 6% van de cacao wereldwijd ‘eerlijke cacao’, dit vind ik persoonlijk erg weinig en ondanks de vele pogingen om de huidige situatie in de chocowereld te verbeteren, is er helaas nog steeds veel sprake van grootschalige armoede, ontbossing, kinderarbeid en ongelijkheid. Om deze redenen wilde ik een nieuw chocolademerk creëren die toegankelijk is voor iedereen en echt 100% eerlijk is.