Course of Cars - Choose your own course!

Niek Taalman

Voor het project Data Walking van de minor Meaningful Data Design heb ik een bordspel gemaakt, waarbij ik verzamelde data van auto's in Breda in het spel heb verwerkt.

Course of Cars is een gezelschapsspel, geschikt voor 3 - 8 spelers. Hierbij is het doel van het spel om uiteindelijk een auto te hebben met de beste eigenschappen.

Deze eigenschappen zijn verdeeld over 3 thema's, namelijk Duurzaamheid, Waarde en Leeftijd. Duurzaamheid staat voor welke brandstof de auto gebruikt met de daarbij behorende emissieklasse. De waarde van de auto is simpelweg de cataloguswaarde van de auto en de leeftijd staat voor het bouwjaar van de auto.

Om aan deze data te komen heb ik van Breda Noord en Breda Zuid beide 100 kentekens verzameld met de daarbij behorende eigenschappen. Hierbij was mijn doel om een verschil aan te tonen tussen het koopgedrag van auto's in Breda Noord en Zuid. Bij de uiteindelijke versie van het spel is het de bedoeling dat ik van elke wijk in Breda data heb die verwerkt kan worden in het spel.

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk themapunten te verzamelen. Wanneer een speler 10 punten in totaal heeft in één van de categorieën heeft deze speler het spel gewonnen. Anderzijds eindigt het spel wanneer alle spelers zijn aangekomen bij de finish. Hier worden dan de verzamelde themapunten met het overgebleven opgeteld om een winnaar te beslissen.

Wat ik met dit spel wil bereiken is allereerst om de gebruikers inzicht te geven in het koopgedrag van auto's in Breda Noord en Zuid. Daarnaast kunnen jongere spelers meer leren over auto's. In plaats van dat het alleen draait om de allersnelste auto zijn er hier verschillende speelstijlen om het spel te winnen. Zo kan de ene speler zich bijvoorbeeld meer richten op het behalen van de duurzaamste auto, terwijl sommige mensen met een passie voor auto's graag sleutelen aan een wat oudere auto.

Contact Niek Taalman Mail