De invloed van marketing
Daniel Sterk
Hoe kan ik mensen bewust maken en helpen om zich minder snel te laten (mis)leiden door slimme marketingtrucs en aantrekkelijke branding bij hun aankopen?
Het antwoord op mijn onderzoeksvraag wordt visueel gepresenteerd via een installatie. Mensen hebben de keuze tussen een conventioneel product en een climate-smart agriculture CSA-product en moeten bepalen welke van de twee voldoet aan de termen eerlijke lonen, duurzaamheid, goede werkomstandigheden en kwaliteit. Tegelijkertijd worden verschillende marketingtrucs ingezet om hen te beïnvloeden en voor het conventionele product te kiezen. Met behulp van een app kunnen ze zien welke trucs zijn gebruikt om hen naar de verkeerde keuze te leiden. Dit bevordert het bewustzijn en begrip van waar ze in de toekomst op moeten letten bij hun aankopen. Bovendien is er bij de installatie iemand aanwezig om gesprekken aan te gaan en hun mening te vragen, terwijl praktijkvoorbeelden zoals het “Gouden Windei”-award worden getoond. De boodschap wordt versterkt doordat de installatie naast een supermarkt wordt geplaatst. Mensen kunnen direct bij binnenkomst ervaren dat dezelfde trucs ook daadwerkelijk in de praktijk worden toegepast.
App:
https://xd.adobe.com/view/c87d9db0-c751-410c-84f8-b03bf2debef2-9d2e/
Grote inspratiebron voor dit project:
https://trueprice.org/