De wachtkamer

Julia Goes

Mensen zijn zich niet bewust van het feit dat er een grote vraag naar bloed is en dus ook naar bloeddonors. Veel mensen hebben in hun directe omgeving niemand die ze aansporen om bloed te gaan doneren en dus zijn er niet genoeg donors.

Van de mensen die geen donor zijn, wil een best groot deel zich aanmelden als donor. Het enige wat ze tegenhield is dat ze zich dus niet bewust waren van de nood, er was dus ook te weinig over te zien qua marketing. Ook een deel van de 'niet-donors' is bang voor de sfeer die in ziekenhuizen hangt. Daar wilde ik graag op in spelen.

De wachtkamers bij de bloedbanken/ziekenhuizen zijn nogal grimmig en daar wilde ik verandering in inbrengen. Ik heb de wachtkamer zo ontworpen dat mensen zich wat rustiger voelen voordat ze aan de beurt zijn, zodat de ervaring rondom het bloed doneren prettiger wordt. Hierbij heb ik rekening gehouden met kleur, geur en vormen.

Zodra je binnenkomt heb je rechts gelijk een lavendel muur, zodat je positieve en rustgevende geuren koppelt aan je ervaring. De banken zijn allebei rond, dit zorgt ten eerste voor een wat rustiger beeld en ten tweede zorgt het er ook voor dat je niet direct iemand naast je hebt zitten. Sommige mensen willen als ze zenuwachtig zijn even een momentje voor zichzelf en als je op een ronde bank zit, zit je met je lichaam/hoofd in een andere richting dan degene die naast je zit. Ook zijn er specifieke planten in de ruimte gezet die zuurstof afgeven, namelijk de aeschynanthus en de snake plant. Dit alles om de ervaring prettig te maken en ervoor te zorgen dat je niet in een 'spiraal' terecht komt in je gedachten.

Daarbij heb ik ook een kleine campagne opgezet om mensen met pakkende en confronterende teksten/beelden aan te sporen om zich aan te melden als bloeddonor.