Untold Stories: Burgers in de oorlog

Bjorn Gietemans

Untold Stories: Burgers in de oorlog is een project gefocussed op het brengen van een nieuwe ervaring omtrent waargebeurde burger verhalen gedurende de Tweede Wereldoorlog. Het project is opgebouwd uit vier verschillende onderdelen, die elk bijdragen aan de complete ervaring. Deze onderdelen zijn:

1. Een verhaalzuil die een verhaal in vier verschillende talen verteld, op basis van relevantie met de scene waarbij het geplaatst is.

2. Het verhalengordijn, een lange wand gevuld met alle verhalen van het Brabant Remembers collectief, waardoor men de mogelijkheid krijgt om elk verhaal te kunnen lezen én wordt er een overweldigend effect bereikt door de afmetingen van het gordijn.

3. De verhalenkamer is een interactieve kamer die gebruikt maakt van fysieke elementen in combinatie met 3D projection mapping en audio-visuele effecten. Hierdoor kunnen de museum bezoekers de verhalen echt ervaren, waardoor er een connectie met de verhalen kan ontstaan. Het gevolg hiervan is dat men meer besef krijgt van de vrijheid waar zij nu van kunnen genieten.

4. De databol is het slotstuk van de totaal ervaring. Deze wereldbol is ontstaan door een combinatie van een fysieke bol en 3D projection mapping, waardoor men zelf onderzoek kan doen naar de cijfers gericht op burgers in de Tweede Wereldoorlog.

Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?

Meestal kun je mijn ontwerpen herkennen aan de manier waarop ik dit probeer te presenteren. Hierbij probeer ik de minimale hoeveelheid informatie te geven over het ontwerp (titel, waarbij het ontwerp hoort en datum), waardoor het ontwerp zelf gecentreerd te vinden is op de plaat en de maximale hoeveelheid aandacht kan krijgen. Tevens komt hier ook een eigen visuele stijl bij kijken, omdat mijn schetsen toch al snel anders eruit zien in vergelijking tot andere studenten.

Echter is dit wel een element waar ik aan blijf sleutelen, omdat ik van mening ben dat er altijd vooruitgang kan worden geboekt, ongeacht hoe goed iets is.

Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?

Hiervoor zat ik al snel te denken aan een tweetal projecten die echt een sterke indruk achterlieten. Daarom wil ik deze ook graag uitlichten:

Het eerste project is dat van het tweede blok in jaar een. Hierbij ging het voornamelijk om het ontwerpen en coderen van een website voor NatuurSUPER. Hoewel de opdracht wel interessant was in het begin, werd het al snel een wake-up call dat ik niet bepaald warmliep voor een toekomst in het coderen van een website. Het voelde namelijk echt als werk en niet als iets wat ik ook echt leuk vond om te doen.

Het tweede project is het derde blok van jaar drie, waarbij we in groepen aan een van de vooraf gekozen opdrachten zouden werken. Hierbij hebben wij gewerkt aan een modulaire bol die in verschillende omstandigheden kan worden gebruikt. Dit project zorgde ervoor dat ik meer kon doen met mijn ervaring met Sketch-Up, wat ik had opgedaan tijdens de stage van het half jaar daarvoor. Tevens leerde ik door deze opdracht dat het belangrijk is dat ik mijzelf niet aan de kant laat zetten bij groepsmomenten, maar dat ik echt mijn gedeelte van de aandacht pak om mijn stem en inbreng goed in beeld te brengen.

Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?

Eigenlijk is CMD met een beetje geluk op mijn pad gekomen. Ik wist namelijk niet eens van het bestaan van de opleiding af tot twee en een halve maand voor het opgeven van mijn vervolg opleiding. Maar een gesprek met de studie coördinator hielp mij met het aanbrengen van een focus. Ik wilde namelijk iets creatief, of iets waar ik mensen mee verder kon helpen op het gebied van bijvoorbeeld lesgeven.

Op basis van dit gesprek en wat onderzoek kwam ik uit op de opleidingen docent geschiedenis en CMD. Dit zijn natuurlijk totaal verschillende opleidingen, waarop ik besloot om eerst te kijken naar CMD. Hiervoor ging ik eerste instantie kijken bij de open dag in Nijmegen, maar toen dit op zijn zachtst gezegd tegenviel, kwam een open avond in ’s-Hertogenbosch in beeld. En deze open avond hielp enorm met het bepalen van mijn keuze.

Tijdens de opleiding heb ik eigenlijk niet erg vaak teruggekeken naar mijn keuze (op blok 2 na dan), maar ik denk dat de combinatie van een creatieve uitlaat en mijn koppigheid daar enorm bij heeft geholpen.

Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?

Buiten banen als brandweerman en politieagent had ik als kind ook al de voorkeur voor een creatief vak, waarbij ik voornamelijk visueel bezig kan zijn. Dit zou bijvoorbeeld een opdracht kunnen zijn gericht op het ontwerpen van een visuele stijl voor een game of (animatie-)film of het tekenen van comics, posters of andere visuele elementen.

Daarom zou het ook een wens zijn om dat door te kunnen trekken naar mijn werkplek, zoals een baantje als concept-artist of visual-director. Natuurlijk is dit niet iets wat zo aan komt waaien, dus start ik al snel bij Tronix in Uden. Hier krijg ik de ruimte om aan de slag te gaan met een aantal leuke opdrachten, waarbij resultaat telt. Deze baan laat ook ruimte vrij om mezelf verder te kunnen ontwikkelen op grafisch gebied, zodat ik mijn skillset kan uitbreiden of aanscherpen en mijn portfolio kan blijven uitbreiden met gaaf werk.

En het ideale baantje? Het zou ontzettend gaaf zijn om uiteindelijk terecht te komen bij iets als de Disney Imagineers (de docu op Disney+ is een aanrader), Marvel comics of iets wat onverwachts op mijn pad komt, wat wel het plezier met zich mee kan brengen van opdrachten gericht op tekenen/ontwerpen.

 

Contact Bjorn Gietemans LinkedIn