De verborgen reis

Judith van der Velden

'Spannend, leerzaam en samen'. Dat omschrijft de verborgen reis het beste. Kinderen vanaf 9 jaar gaan in het Schutterspark in Brunssum op pad met de koffer van Henk. Hij zat tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergedoken in de pompgebouwen en vertelt nu zijn verhaal. Door middel van video's en puzzels leren de kinderen samen met hun vrienden, familie of klas dit verhaal kennen. 

Voor de Jack Aldewereld Stichting in Brunssum hebben Loek Sonnemans en ik dus een puzzelroute bedacht. In de koffer die de kinderen meekrijgen zitten allerlei spullen en enveloppen. In de enveloppen zitten de puzzels waarmee de kinderen telkens een stukje van het verhaal van Henk leren kennen. Bij alle puzzels horen fysieke objecten die Henk voor of tijdens de oorlog in bezit heeft gehad. De puzzels zijn gebaseerd op puzzels die in escape rooms te spelen zijn, waardoor de kinderen echt zelf op ontdekking moeten gaan. Wanneer ze de juiste code hebben gevonden kunnen ze die invullen in de app en krijgen ze de foto van de volgende locatie te zien. Op die locatie hangt een bordje met daarop een codewoord, die ze ook weer op de app kunnen invullen. Wanneer het de goede code is krijgen ze de volgende video over het verhaal te zien, waarna ze de volgende envelop met puzzel mogen openen. 

Ter voorbereiding op een excursie met de klas naar het Schutterspark hebben we ook een lessenpakket ontwikkeld. Daarin leren de kinderen de personages kennen die ze tijdens de puzzelroute tegen gaan komen en geven ze hierover hun mening in de les na de excursie.

Om te zorgen dat het voor de kinderen makkelijker wordt gemaakt om het verhaal van Henk door te kunnen blijven vertellen, hebben we ook een kwartet gemaakt. Hierin komt alles terug wat de kinderen tijdens de puzzelroute geleerd hebben.

Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?   

Ik maak graag ontwerpen voor projecten met maatschappelijke relevanties. Zo heeft ons afstudeerproject een duidelijke maatschappelijke relevantie, omdat verhalen van de oorlog doorverteld moeten blijven worden. Ook heb ik een prentenboek gemaakt waarin kinderen leren dat ze zichzelf mogen zijn. Verder is storytelling erg belangrijk in mijn ontwerpen. Door middel van beeld of fysieke producten zorg ik ervoor dat verhalen gaan leven.


Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?   

Van dit afstudeerproject heb ik denk ik wel het meest geleerd. We hebben dit opgezet vanaf het prille begin en waren heel erg vrij in wat we gingen maken. De Jack Aldewereld Stichting wilde dat het eindproduct zich in het Schutterspark zou bevinden en dat het gericht zou zijn op kinderen. Verder mochten we alles zelf weten. Ik heb in dit project echt mijn expertise kunnen ontdekken en ben erachter gekomen wat ik echt leuk vind.


Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?   

Ik heb 4 jaar geleden gekozen voor CMD, omdat de breedheid van de opleiding me heel erg aansprak. Je leert veel verschillende dingen waardoor je erg breed inzetbaar wordt en je echt kunt ontdekken wat je leuk vindt. Tijdens de opleiding ben ik er dan ook achter gekomen dat ik bijna alles ook echt leuk vind. Storytelling en het maken van video's zijn dingen die ik ontdekt heb en nog extra leuk vind.


Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?  

Ik hoop over 5 jaar te werken bij een bedrijf waar ik gevarieerd werk kan doen en geen dag hetzelfde is. Graag zou ik daarbij storytelling gebruiken om de verhalen van bedrijven of klanten te kunnen laten leven. 

Contact Judith van der Velden Website LinkedIn Instagram Mail