De zeven zonden van Brabant
Sharitha van der Gouw
Genomineerd 'De Vaan'
Cum Laude afgestudeerd
In samenwerking met BrabantKennis is dit project tot stand gekomen voor het slotevent van de verkenning van "De zeven zonden van Brabant''. Binnen de zeven zonden heb ik gekozen om de diepgang in te gaan binnen de zonde van hoogmoed. Na onderzoek ben ik uitgekomen op hoe onze eigen hoogmoed, naar technologische vooruitgang, ervoor zorgt dat A.I. zich zo ontwikkelt dat het op zijn beurt ook een soort hoogmoed krijgt. A.I. sluipt namelijk gestaag ons leven binnen met betrekking tot besluitvorming, hierdoor neemt technologie steeds meer authoriteit over in ons leven. Willen we dit wel?
Mijn concept probeert op een satirische en interessante manier het A.I. systeem fysiek zichtbaar te maken en aan de kaak te stellen. Dit door een vergelijking te trekken met producten zoals NEST, door onder andere ook feedback te geven op gedrag en data. Het wordt aangekaart door te kijken of mensen data geven en handelingen uitvoeren omdat een analoog object dit aan ze vraagt. Hoe reageren mensen op een stoel die opeens intelligent is én zegt dat ze bepaalde dingen moeten doen? Hoe reageren anderen op het zien van deze interactie en de context? In zijn totaliteit bestaat het concept uit 3 onderdelen: De stoel, het (reflectie)scherm en het souvenir met een kaartje.
Dit project zal ook getoond en uitgevoerd worden op het slotevent van de verkenning "De zeven zonden van Brabant" van BrabantKennis in november. Op het event is de verwachting dat mensen na de ervaring met elkaar in gesprek gaan. Dus het sociale experiment gaat door.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou is gemaakt?
Ik verwerk graag relevante maatschappelijke thema’s in mijn ontwerpen, hiermee wil ik meer bewustwording creëren en mensen kritisch aan het denken zetten. Dit probeer ik te doen op originele en innovatieve manieren door middel van onder andere storytelling, om bijvoorbeeld een gevoel of emotie over te brengen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk vanuit mijn achtergrond om niet alleen visueel, maar ook wetenschappelijk onderzoek te verwerken in mijn proces om de diepgang op te zoeken.
Welk project tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd.
Het project waar ik het meest van geleerd heb is mijn afstudeerproject of het individuele project in blok 12. Bij beiden project heb ik veel geleerd over wat ik zelf wil overbrengen binnen mijn ontwerpen door me te verdiepen binnen één onderwerp en hoe ik dit kan realiseren, naast de competenties die ik heb geleerd door bijvoorbeeld in teamverband projecten uit te voeren.
Door te werken aan mijn afstudeerproject heb ik wel mezelf leren kennen als een ontwerper die zeker kritisch op mezelf en mijn ontwerpen kan blijven reflecteren, ook in moeilijke tijden. Dit project heeft me ook mede doen realiseren dat ik dingen wil blijven ontwerpen die mensen niet alleen kritisch laten reflecteren, maar ook interessant zijn om mee te interacteren.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Om mijn creativiteit een blijvende plaats te geven in de toekomst heb ik bewust de keuze gemaakt om na mijn WO bachelor Japanstudies een nieuwe bachelor te starten in design. Tijdens de CMD opleiding is er veel diversiteit en heb ik de kans gekregen om aan verschillende interactieve storytelling en game design projecten te werken, hierdoor ben ik van mening dat CMD een goede keuze voor mij is geweest. CMD heeft me veel waardevolle competenties geleerd, waardoor ik hopelijk in de toekomst mijn studies kan combineren en iets bij kan dragen aan het werkveld door mensen van over de hele wereld aan te kunnen spreken met mijn ontwerpen.
Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?
Ik ben van plan om eerst mijn master New Media Design te halen aan Tilburg University. Daarna kan ik hopelijk aan de slag in een internationale setting binnen de entertainment industrie, om daar mijn passie voor onderzoek en ontwerp kwijt te kunnen.