Designing to reconnect to the natural world
Pleun Wilting
Genomineerd 'De Vaan'
Cum Laude afgestudeerd
Designing to reconnect to the natural world is een geschreven manifest, verwerkt in een interactieve installatie, over de rol en het aandeel van designers in het includeren van natuur(lijkheid). Zo, om samen als designers betere weloverwogen (design) keuzes te maken en om vaker vanuit een collectievere en inclusievere mindset te handelen voor mens én natuur.
Dit afstudeerproject kwam voort uit het thema: Het disbalans tussen mens (cultuur) en natuur. Naast een zeer breed en divers onderzoek, heeft deze periode me ook kritischer laten kijken en reflecteren op de rol en het aandeel die wij als designers hebben binnen deze problematiek.
.
"Want de door ons gecreëerde wereld lijkt steeds sneller te gaan. Er zijn meer prikkels en alles kan, nee, moet sneller, efficiënter, en makkelijker. En ja; wij faciliteren dat. Bij veel dingen staan we daarom ook niet meer stil. Omdat we de tijd en ruimte er niet voor hebben, we er niet meer over na hoeven te denken of omdat het gewoon “altijd zo is geweest”. Waar je dit ook leest, om je heen kijkend is de kans groot dat bijna alles op je is afgestemd. Afgestemd op jou, als mens; door ons als designers. Maar is alles dan echt naar behoren door ons en voor ons aangepast? Binnenhuis, met climate control, vitamine-D slikkend om de seizoenen door te komen en een luchtbevochtiger in de hoek. Waar om je heen zie je nog plek voor echte natuur? Is het misschien een plant in je kamer, een boom of vogel vanuit het raam, een huisdier? Of zijn het de daglichtlampen in je plafond, die een gebrek aan echt daglicht in je leven moeten simuleren? Onze leefomgevingen zijn netjes ontworpen zodat ze ons leven makkelijker maken. De omgeving, van nature inclusief, is inmiddels voor bijna alles en iedereen uitgesloten. Ben jij een mens? Welkom! Ben je een ander organisme? Jammer dan. Dat is gek, toch? Het gevolg hiervan is dat het bestaan van veel niet-menselijke ten nadele wordt aangepast onder het mom wat men vooruitgang noemt."
.
.
[De bovenstaande tekst is een stuk afkomstig uit mijn Manifest. Meer lezen? Lees dan verder op mijn website > url onder aan de pagina ]
-
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is? Ontwerpen door mij gemaakt hebben altijd een persoonlijk randje. Mijn ontwerpen hebben dus meestal een oorsprong vanuit een persoonlijke fascinatie of fricties, en krijgen daarbij altijd een flinke fundering gebaseerd op een flinke bak aan onderzoek. Vervolgens zal door veelvoudig te experimenten, met mensen te sparren en te prototypen het door mij in een fysiek en technisch jasje worden gegoten. Kan het dan ook nog (letterlijk) beweging? Dan ben ik al helemaal blij te noemen.
Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd? Dat is 100% Levenslicht. Los van dat het mijn eerste echte solo project was, was het ook echt een project waar ik echt mijn hart en ziel in hebben kunnen stoppen. Het project en eindresultaat paste uiteindelijk ook echt gegoten bij wat ik graag (ook later) wil maken, en het resultaat en de impact mocht er ook zeker zijn. Levenslicht ging over een actueel en urgent onderwerp, waarbij ik probeerde het taboe op het spreken over mentale gezondheid te doorbreken. Trots was ik dan ook dat ik dit met een groot publiek mocht delen, namelijk op mijn eerste Dutch Design Week (DDW) ooit!
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd? Ik vind de 'creatieve duizendpoot' echt een ontzettende cliché, maar dat is helaas in mijn geval wel waar: Ik wilde mezelf breed en divers als creatieve ontwikkelen, in combinatie met techniek, terwijl ik me bezig kan houden met maatschappelijke problematieken. Voelend als een vis in het water, kon ik me hier ook altijd als een groene geaccepteerde stuiterbal door techlab heen bewegen. Ik denk dus dat tijdens mijn 4 jaar op de opleiding mijn gevoel over de opleiding alleen maar is versterkt, en dus 'een zeer goede keuze' is bevestigd.
Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?
Ik vind het altijd super vet, leerzaam en uitdagend om samen te werken met andere designers aan het werken aan designuitingen rondom actuele problematieken. Bedrijven zoals NNN, Waag en Het Nieuwe Instituut zijn bijvoorbeeld goede voorbeelden van bedrijven waar ik erg naar op kijk, en waar ik graag mee in de toekomst zou willen samenwerken. Daarnaast sta ik ook erg open om (parttime) les te gaan geven, om ook zo mee de nieuwe generatie designers te helpen ontwikkelen.