Dopamijn
Martijn Varenhout
Welkom bij Dopamijn! Zoals de naam ook al een beetje laat blijken gaat het over dopamine, het geluksstofje van de hersenen en het steeds groter wordende probleem rondom hoge schermtijden en het sociale mediagebruik bij jongeren. Wij hebben het dan vooral over de passieve schermtijd, want dat type schermtijd wordt het vaakst gelinkt met de negatieve effecten van schermtijd.
Een belangrijk deel van het eigen onderzoek was een enquête houden onder uiteindelijk meer dan 400 jongeren. Hieruit bleek dat meer dan 60% “mwah… redelijk tevreden” is en bijna 30% “niet tevreden” is met zijn of haar balans tussen hun sociale media gebruik en het doen van andere activiteiten. Verder bleek dat 50% van de mensen die niet tevreden zijn over deze balans het graag willen verbeteren, maar geen idee hebben hoe.
We kregen na de uitslag van de enquête het idee om een installatie te testen die draaide om het “echt even niks” doen. Bij dit experiment moesten de deelnemers hun telefoon zo lang mogelijk op de sokkel neerleggen in de hoop dat ze het zo juist wel even fijn vinden .
We kwamen er helaas achter dat mensen vooral bang waren dat we gegevens zouden stelen of dat er iets met de telefoon zou gebeuren. Dat is natuurlijk precies het tegenovergestelde effect van wat we willen bereiken.
Na het sokkel experiment kwamen we eigenlijk al snel op het hele tegenstrijdige idee om juist gebruik te gaan maken van de sociale media platformen. Maar de content die we plaatsen moet dan natuurlijk als doel hebben om de schermtijd te minderen en ze ook meteen de handvatten geven die ze eventueel nodig hebben om hierin te slagen. Die handvatten en informatie over dit onderwerp willen we niet op de platformen zelf bieden, maar op dopamijn.nl.
De twijfel of een website wel écht het correcte medium was om mensen te informeren/handvatten te bieden, bleef redelijk lang een discussiepunt. Ook is er veel tijd gaan zitten in het duidelijk krijgen van de functies van het platform en het doen van onderzoek naar de voor- en nadelen van verschillende type media.
Na veel afwegingen was de knoop doorgehakt! Het is toch een website geworden waar we door middel van gamificatie informatie over dopamine & sociale media willen geven. Ook komen er tools, tips en challenges van ons en de community op te staan en zijn onze producten (Dopamine kalender, Detox box) ook te vinden op dopamijn.nl.
Omdat de meeste jongeren via de short form content posts op de sociale media platformen in aanraking komen met Dopamijn, is er veel energie gaan zitten in het perfectioneren van deze content. Daarom zijn we van een stellige en bevelvormige manier van communiceren naar een wat meer humoristische toon gegaan waarin onze boodschap centraal staat. Ook is er veel geëxperimenteerd met hoe en hoe lang de tekst in beeld komt.
We hadden gehoopt op een paar honderd views op de posts en misschien tientallen bezoeken op de website, maar al snel bleek dat we onze verwachtingen bij moesten stellen in de positieve zin. We hebben sinds het plaatsen van onze eerste reel op 10 mei duizenden accounts (9000+) weten te bereiken met onze Instagram reels. Op Dopamijn.nl hadden we binnen 24 uur al meer dan 430 clicks geregistreerd en 75 mensen die de dopamine mini course hebben gevolgd. De reacties op de website en de mini course waren ook echt mega positief.
En dan nu de meetbaarheid van ons concept; na het ondervragen van de Dopamijn volgers op Instagram bleek dat 63% na het zien van onze posts meer is gaan stilstaan bij hoe ze hun scherm gebruiken. Bij 27% hebben onze posts/de website ook echt gezorgd voor een gedragsverandering rondom schermtijd. Helaas hebben we de website niet dusdanig af kunnen krijgen dat we de effectiviteit van de tools, tips en challenges op een grotere schaal hebben kunnen meten.