Mening Moment
Jitte Toebast
Mening Moment begint met twee teams, elk gevormd door individuele teamleden. Een stelling wordt voorgelezen, die uitdaagt tot reflectie en discussie. Elk teamlid moet individueel beslissen waar op het bord hij of zij een pion plaatst, gebaseerd op zijn of haar eigen mening over de stelling. Nadat alle teamleden hun beslissing hebben genomen, plaatsen zij hun pion op de gekozen positie en leggen ze vervolgens uit waarom ze juist die plek hebben gekozen.
Deze interactieve methode is ontworpen om discussie te stimuleren door de diversiteit aan meningen binnen elk team visueel te maken. Door elke teamlid zijn of haar standpunt visueel te laten vertegenwoordigen, wordt duidelijk hoe elk individu de stelling interpreteert en waarom zij hun positie innemen. Dit visuele aspect speelt een cruciale rol bij het voorkomen van misverstanden en verheldert wat elk teamlid bedoelt en denkt, wat op zijn beurt diepgaandere discussies en een betere onderlinge afstemming bevordert.
Deze methode moedigt niet alleen aan tot argumentatie waarom iets juist wel of niet goed is, maar biedt ook een platform om andere teamleden te overtuigen van hun standpunt. Door openlijk te bespreken waarom bepaalde posities worden ingenomen, ontstaat een dynamiek waarin teamleden elkaars perspectieven beter begrijpen en respecteren. Dit bevordert niet alleen het vermogen om argumenten te presenteren en te verdedigen, maar verrijkt ook de collectieve leerervaring door diverse standpunten te integreren en te overwegen.
Kortom, deze gestructureerde aanpak van discussie en besluitvorming biedt een waardevol instrument voor teams om dieper in te gaan op complexe onderwerpen, waarbij elk teamlid een essentiële rol speelt in het vormen van een gezamenlijk begrip en het bereiken van consensus.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?
Ik houd ervan om bezig te zijn met iets dat anderen kan helpen, en dat zie je terug in dit spel. Dit spel is ontwikkeld voor Music Moves, een organisatie die zich inzet voor speciale doelgroepen. Hun toewijding inspireerde me om het concept verder te verbeteren, zodat de speciale doelgroep er indirect ook van kan profiteren.
Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?
Naast mijn afstudeerproject heb ik toch het meest geleerd tijdens mijn stage. Deze stage gaf me nieuwe inzichten en de projecten waaraan ik werkte, hebben me geholpen te bepalen welke richting ik op wil als designer.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Toen ik 14 jaar was, besloot ik dat ik Communication and Multimedia Design (CMD) wilde doen. Ik had over CMD gehoord op een beurs en heb sindsdien mijn hele middelbare schoolcarrière gericht op dit doel. Tijdens de CMD-opleiding heb ik alleen maar meer passie ontwikkeld, omdat ik er zeker van was dat dit perfect bij mij paste. Er is geen andere opleiding waar ik zoveel plezier aan beleef.
Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?
Over vijf jaar hoop ik bij een reclamebureau te werken. Na mijn schoolcarrière heb ik ontdekt dat het ontwerpen van diverse zaken me het meest aanspreekt en waar ik het meeste plezier uit haal. Daarnaast hoop ik ook werk te vinden in de fotografie, een vakgebied waarin ik me tijdens mijn minor heb verdiept. Mijn grootste droom is om beide passies te kunnen combineren.