MonaStory
Natasja Liebregts
Noor Kuenen
Lisanne van Heertum
Jeroen Disveld
Sjoerd Walravens
OPDRACHT
Kunstloc Brabant kwam met de vraag hoe het Kloosterleven ervaarbaar en invoelbaar gemaakt kan worden. Kan techonolgie bijdragen aan het weergeven van een gelaagde betekenis en oproepen tot zelfreflectie? Kunnen deze twee werelden, die zo ver van elkaar af staan, elkaar recht doen?
Met ons concept 'Monastory' zoeken wij antwoord op deze vragen en houden wij ons bezig met het Kloosterleven binnen onze samenleving.
PROBLEEMSTELLING
Het huidige imago van een klooster is ouderwets en wordt gezien als iets wat buiten de huidige samenleving valt. Hoe kan technolgie bijdragen aan de ervaring van het kloosterleven en de gelaagde betekenis voelbaar maken? Hoe kunnen deze technische elementen uitnodigen tot zelfreflectie?
DOELSTELLING
Daarom is ons doel om nieuw
perspectief te bieden, wat een
klooster kan bijdragen aan onze
samenleving.
Hiermee verlagen we de drempel en
maken we het toegankelijker voor
mensen van buitenaf..
CONCEPT CRITERIA
1. Kennis opdoen over de ambachtproducten binnen een klooster.
2. Waardering en dankbaarheid oproepen doormiddel van zelfreflectie.
3. Interesse wekken door gebruikers te inspireren om zelf te gaan ontdekken.
CONCEPT
Kloosterproducten zijn producten waar enorm veel tijd en liefde in
wordt gestoken. Veel mensen consumeren de producten zonder
stil te staan bij het proces en het harde werken van de
kloosterlingen. Wij willen inzicht en kennis geven over de
ambacht binnen het klooster. Door stil te staan bij het proces, zal
de gebruiker bewustwording en waardering gaan ervaren. Door de
gebruiker vrijheid te geven om te ontdekken, wordt zijn interesse
gewekt om nog dieper in het verhaal te duiken.
HOE WERKT HET?
Het consumeren van producten bij kloosters is al een
veelvoorkomende bezigheid. Echter mensen staan niet
genoeg stil bij de smaken en ambacht achter de producten.
Mona Story is een interactieve tafel die reageert op
kloosterproducten. Hierbij krijgt de gebruiker een kijkje in
het verhaal achter het product. Ze worden meegenomen in
het gehele proces om vervolgens nog zelf aan de slag te
gaan met het verder ontdekken van de historie en smaken.