Slow Mode
Iris Degen
Het proof of concept is een programma genaamd Slow Mode. Dit programma wordt door het Emmausklooster in Velp gedraaid en is speciaal ontwikkeld voor jongeren die willen ontsnappen uit de drukte van het dagelijks leven. Het programma bestaat uit fysieke kaarten en audio. De audio wordt beluisterd via audio cassettebandjes en een walkman.
Vijf dagen voor aanvang van het programma begint de ervaring en krijgt elke deelnemer een doosje met kaarten toegestuurd.
De kaartjes begeleiden de jongeren door hun verblijf heen. Op de kaartjes kunnen de jongeren hun ervaringen schrijven en de kaartjes helpen de jongeren om af en toe hun mobiel weg te leggen, mochten ze hier behoefte aan hebben. De walkman met cassettes bevatten audio die tijdens het wandelen over de omgeving vertellen en meditaties toelichten. Naderhand krijgen jongeren een cassettebandje mee als aandenken. Hierop staat een code, die jongeren op de website kunnen invullen. Hierdoor krijgen ze thuis extra audiobestanden met oefeningen om ze verder te helpen.
Daarbij vullen de jongeren vooraf aan het verblijf een vragenlijst in over hoe zij zich op dat moment voelen. Op basis hiervan wordt er een karakter gevormd. Na het verblijf vullen jongeren opnieuw deze vragenlijst in, waardoor zij hun vooruitgang tijdens het verblijf kunnen zien. Verder kunnen ze op social media hun ervaringen delen met vrienden en vriendinnen en een uitnodiging in de brievenbus doen.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?
In mijn ontwerpen stel ik de gebruiker altijd voorop. Wat vinden zij interessant en hoe kan ik dit in een concept verwerken? Door het gesprek met de gebruiker aan te gaan en de uitkomsten hiervan bij de doelgroep te valideren, wil ik een gebruiksvriendelijke ervaring creëren. Op deze manier zorg ik ervoor dat het uiteindelijke product volledig aan de behoeften van de doelgroep voldoet.
Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?
Ik denk dat ik dit afstudeerproject het meeste heb geleerd. Het was een uitdaging om in de coronatijd verschillende kloosters te bezoeken en de doelgroep te interviewen. Daarbij heb ik geleerd hoe goed je een concept kan door ontwikkelen, als je werkelijk met mensen in gesprek gaat en keer op keer blijft testen. Verder ben ik erachter gekomen dat veel jongeren een verkeerd beeld hebben bij erfgoed, zoals het klooster. Een klooster draagt erg veel geschiedenis met zich mee en kan een interessante en bovendien leerzame plek zijn voor jongeren. Je moet alleen de juiste manier vinden om ze aan te spreken.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Vanaf jongs af aan, ben ik altijd creatief geweest. Schilderen, tekenen, alles waarbij ik mijn creatieve geest kon gebruiken vond ik interessant om te doen. Dit is vandaag de dag nog steeds het geval. Ik blijf het leuk vinden om door middel van creatieve oplossingen een doelgroep te kunnen bereiken en te enthousiasmeren. Dit hoop ik dan ook nog vaak in de toekomst te kunnen doen!
Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?
Nadat ik een master in New Media Design heb gevolgd, hoop ik aan de slag te kunnen gaan bij een creatief bedrijf. Hierbij wil ik mij graag verder ontwikkelen in grafisch design.