"Sustainable etalage"

Amber Ciaccia

Genomineerd 'De Vaan'

"Sustainable etalage"
Met welke samenwerkingen, materialen en technieken kunnen we een zo duurzaam mogelijke etalage ontwerpen voor het modemerk Fendi zodat ze daarmee vooruitlopend zijn op de concurrenten?

Een nieuw duurzaam materiaal ontwikkeld door een nieuw samenwerkingsverband van verschillende bedrijven. Een aanzet voor etalage-inrichtingen dat de mode-industrie naar een duurzamere toekomst tilt. Een materiaal gemaakt van restkleding van het beroemde modemerk Fendi: Filament dat bestaat uit restkleding. Dit materiaal zorgt er niet alleen voor dat de afvalstroom van Fendi vermindert wordt, maar zorgt er ook voor dat het een nieuw leven krijgt. Van het materiaal kunnen onder andere paspoppen voor in de winkels en etalages worden gecreëerd. Het bijzondere aan het materiaal is, is dat het proces circulair is. Na verloop van tijd moeten de paspoppen worden vervangen. In plaats van het weggooien van deze poppen, worden deze paspoppen terug geleverd om na verwerking in een shredder het materiaal opnieuw te spinnen tot filament om daar vervolgens weer nieuwe 3D-prints van te maken. Een perfecte combinatie van duurzaamheid en circulariteit.

 Deze eerste etalage is dan ook de aanzet voor de daarop volgende etalages waarin de materialen geprint zullen zijn van dit materiaal. (Fendi heeft gevraagd of aanstaande kerst etalage (2023) van dit materiaal geprint kan worden.) Door een 3D printer in de etalage live te laten printen, wordt de etalage een echte bezienswaardigheid voor voorbijgangers. Gedurende de dag zal de schoonheid van het “rest” materiaal te bewonderen zijn en zal het zich ontpoppen tot een vorm. Het verhaal dat de etalage uitbeeldt, laat de consumenten nadenken over milieukwesties en geeft de winkel merkidentiteit door te laten zien dat ze streven naar een betere toekomst met minder afval voor de (in de toekomst) algehele sector.

 Langzaam maar zeker ontwikkelt de mode-industrie een groeiend bewustzijn op het gebied van duurzaamheid en dit materiaal kan daarin een cruciale rol spelen.


Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?

Als ontwerper ben ik te identificeren als een experimenterende ontwerper met creatieve en onconventionele ideeën: Mijn ontwerpen kunnen vaak creatief en ongebruikelijk zijn. Ik ben in staat om unieke combinaties van ideeën te bedenken die misschien niet voor de hand liggen. Ook focus ik mij hierin op het onmogelijke mogelijk maken.

Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?

Tijdens de 4 jarige opleiding CMD heb ik het meest geleerd van de minor (pre-master Industrial Design) en mijn afstudeerproject. Tijdens mijn pre-master heb ik wat meer de verdieping op kunnen zoeken in product ontwikkeling. Dit heb ik daarna ook kunnen voortzetten in mijn afstudeerproject. Doordat ik in deze projecten meer vrijheid had wat betreft invulling van de projecten, kon ik volledig opgaan in mijn interessegebied. 

Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd? 

Ik heb voor de opleiding CMD gekozen omdat ik mijn creativiteit en technische voorliefde graag wilde combineren gedurende een opleiding. CMD sloot daar in mijn beleving goed op aan omdat je van veel aspecten kan proeven. Dit werd gedurende de 4 jaar CMD eigenlijk per jaar alleen maar meer bevestigd. Ik ben dan ook nog altijd blij dat ik voor deze opleiding heb gekozen. 

Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken? 

Over 5 jaar hoop ik aan het werk te zijn op het gebied van product ontwerp/ontwikkeling. Ik zou het leuk vinden als dit ook enige affiniteit heeft met duurzame materialen. Maar eerst ga ik nog verder met de ontwikkeling van mijn filament. Wie weet loopt dat wel uit op mijn eigen bedrijf ;) 

Contact Amber Ciaccia Website LinkedIn Mail