The Rainbow History Archive

Romy van Rossum

LHBTQIA+ mensen hebben altijd al bestaan, maar toch lijken de geschiedenisboeken dit vaak te vergeten. Zo ook op de middelbare school: in de meeste geschiedenislesmethodes wordt het nauwelijks of niet benoemd. Denk bijvoorbeeld aan historische figuren zoals Sappho en Alan Turing, die een grote invloed hebben (gehad) op de samenleving. En ook de Stonewall rellen, die er toe hebben geleid dat we nu elk jaar Pride vieren, worden vaak onbesproken gelaten. Dit project benadrukt dat LHBTQIA+ mensen altijd al hebben bestaan, en dat dit dus niet iets is dat de afgelopen jaren is ontstaan. Het uiteindelijke streven is normalisatie van LHBTQIA+ mensen, zodat iedereen zich veilig kan voelen in onze samenleving om te zijn wie die wil zijn. Daar moet je klein mee beginnen, en het concept, The Rainbow History Archive, draagt hier aan bij. Het bestaat eigenlijk uit 2 delen: de website en het lespakket. Met het lespakket kunnen geschiedenisleraren op een laagdrempelige en creatieve manier aan de slag met LHBTQIA+ geschiedenis. In het lespakket zitten 8 dossiers. Leerlingen gaan in groepjes aan de slag met één dossier. Ze gaan onderzoek doen naar hun toegewezen onderwerp en maken hier een zine van: een klein boekje. Deze zines worden uiteindelijk verzameld en geplaatst op de website (in 'Het Archief'), wat in feite een platform is voor de LHBTQIA+ geschiedenis die normaal geen plek krijgt.

Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?   

Kleurrijk, speels en vrolijk. Ook vind ik het leuk om verschillende materialen, methodes en technieken te combineren. Ik houd me ook graag bezig met sociaal-maatschappelijke thema's, en met name LHBTQIA+.gerelateerde onderwerpen. 


Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd? 

De minor Graphic Design die ik heb gevolgd, en specifiek het individuele project dat ik daar heb gedaan. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een project deed over een onderwerp waar ik zeer gepassioneerd over was. Dat heeft mij doen inzien hoe leuk ontwerpen kan zijn als je iets doet wat je écht leuk vindt. Ook was dit de aanleiding voor het kiezen van een onderwerp voor mijn afstudeerproject. 

Van het afstuderen heb ik natuurlijk ook veel geleerd. Omdat dit een individueel project was, heb ik alles zelf moeten regelen, en hiervoor heb ik meermaals uit mijn comfortzone moeten stappen. Gesprekken en bezoeken regelen met mididelbare scholieren en docenten bleek een grote uitdaging (zowel voor mij als planning-technisch), maar het is uiteindelijk gelukt, ook al vond ik dit eigenlijk doodeng.  


Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?   

De creativiteit en veelzijdigheid. Ik vond het heel lastig om een studiekeuze te maken dus ik was op zoek naar iets waar ik veel kanten mee op kon. Tijdens de opleiding heb ik veel verschillende dingen mogen uitproberen en heb ik uiteindelijk kunnen ontdekken wat ik wel en niet leuk vind. Hoewel ik met de kennis van nu waarschijnlijk liever voor specifiekere (kunst)opleiding had gekozen, heeft CMD mij wel veel belangrijke lessen geleerd. 


Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken? 

Ik hoop mezelf verder te kunnen ontwikkelen als (grafisch) ontwerper. Het liefst zou ik dit doen in de muziekbranche (o.a. ontwerpen van merch, posters, albumhoezen, etc.), maar om dat te kunnen bereiken heb ik nog een lange weg te gaan en dat zal waarschijnlijk niet gaan lukken binnen 5 jaar. Om het wat meer realistisch te houden zou ik graag in dienst gaan bij een ontwerp- en/of marketingbureau, om mijn skills verder te ontwikkelen. En wie weet begin ik daarnaast ook wel voor mezelf ;)

Contact Romy van Rossum Website LinkedIn Instagram Mail