Van A naar B met MDT

Sven van Wijk

Cum Laude afgestudeerd

Hoe zorgen wij ervoor dat jongeren bekend worden met de Maatschappelijke Diensttijd? Humanitas Utrecht wil meer jongeren bereiken om zo iets voor zichzelf als voor een ander te doen in de maatschappij. Jongeren zullen een gepersonaliseerde wandeling maken. Door de juiste vragen ontstaan er gesprekken over talenten & zelfontwikkeling, onderwerpen waar men het niet dagelijks over heeft.

Van A naar B met MDT is een wandeling door de straten van Utrecht waar studenten/jongeren Maatschappelijke Diensttijd (MDT) en de menselijke aspecten van de stad leren kennen. Tijdens de wandeling worden persoonlijke vragen gesteld, dilemma’s voorgelegd en opdrachten uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat jongeren gaan nadenken over hun eigen talenten en persoonlijke ontwikkeling. Dit weerspiegelt zich aan het talentontwikkelingstraject van MDT. Bij deze stops zal even stil gestaan worden en zal er eerst interactie met de app plaatsvinden. Naast de app maken de jongeren ook gebruik van de routekaart waar de desbetreffende stops op te vinden zijn. Op de route liggen ook spots. Dit zijn punten waar vrijwilligerswerk gedaan wordt of mensen voor elkaar zorgen/klaarstaan. Deze spots geven de jongeren een inzicht in het vrijwilligerswerk in Utrecht. Met deze wandeling maken jongeren laagdrempelig kennis met het MDT traject.

Ik ben verantwoordelijk geweest voor de interaction & social design rondom gesprekken en de interface van de webapp. shorturl.at/jqGW5 

Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?   

Een ontwerp van Sven herken je door de doordachtheid. Het is een rond verhaal, betrekt de gehele doelgroep en is maatschappelijk relevant. Daarnaast speelt het in op sociale veranderingen die plaatsvinden, denkend aan een wending geven aan gesprekken of men net andere vragen stellen die zij gewend zijn. Door mijn afstudeerproject met Lily werd ik mij nog meer bewust van de rol en verantwoordelijk die ik heb als ontwerper in de samenleving.

Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?   

Ik heb bewust gekozen voor de opleiding CMD omdat het een brede creatieve maar ook zeker theoretische opleiding is. Daarnaast wist ik nog niet welke hoek ik van de creatieve sector in zou willen gaan, vandaar de keuze voor een brede opleiding. Nu 4 jaar later sta ik nog steeds achter deze keuze. Ik heb enorm veel geleerd van diverse ontwerpbenaderingen zoals social en behavioural design. Tijdens mijn stage ben ik in de digitale wereld van User-experience design gedoken en met minor juist de fysieke exprience design benadering. Door CMD ben ik er zeker achtergekomen welke creatieve gebieden er allemaal zijn en waar mijn interesses liggen.

Hoe zie jij jezelf over 5 jaar op het gebied van werk?

Werken in de creatieve sector is en blijft een ontdekkingstocht. Wat sluit aan bij mijn eigen interesses? En hoe kan ik een maatschappelijke bijdrage leveren door bijv. dichtbij de mensen te staan? 

Ik vind het gebruiken en faciliteren van design-thinking tools ook zeer interessant om vraagstukken, met de juiste stakeholders, op te lossen.

Toekomstvisie: Als ontwerp coördinator/creative manager ben ik de drijvende kracht in de creatieve processen. Aan de ene kant ben ik, naast een actieve sparrings-partner, ook de sturende factor voor de ontwerpers. Aan de andere kant ben ik verantwoordelijk voor de creatieve tak binnen projectstructuren. Ik vertaal de behoefte aan creatieve input binnen een project naar specifieke ontwerp behoeftes met mijn team. 

Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met mij op!


Contact Sven van Wijk Website LinkedIn Mail