365 Dagen Dienjaar in 360 Graden

Mika van de Wiel

Genomineerd 'De Vaan'

Cum Laude afgestudeerd

Defensie heeft momenteel 9000 openstaande vacatures. Het Dienjaar biedt een oplossing om deze tekorten op te vullen zonder de invoering van een dienstplicht. Maar hoe kunnen we de doelgroep effectief bereiken en informeren over het Dienjaar? Hoe kunnen we vooroordelen wegnemen en hen overtuigen van de vele voordelen?

2 op de 3 bevraagde, geeft aan defensie wel eens overwogen te hebben, de een serieuzer dan de ander. Dit komt doordat iedereen een andere mening heeft over Defensie. Of dit nu slechte vooroordelen zijn door actiefilms die ze gekeken hebben, of juist een positieve indruk door een vette documentaire.


Ik meet eerst waar jij op deze schaal zit, om vervolgens met kleine beetjes interactieve informatie die van vooroordelen wegnemen naar de voordelen van een dienjaar tot wat je moet doen en kunnen om te solliciteren. Dit in steeds nieuwe beetjes informatie die aangepast zijn aan jou en blijven prikkelen om verder te ontdekken. 


Ik heb het niet gelaten bij een mooi concept, maar heb dit uitgewerkt in een volwaardig werkend prototype. Bekijk deze zelf op: 

https://dienjaar.mikavdwiel.nl?redirect=nXsArtZ9DYA 


Om hier te komen heb ik grondig onderzoek gedaan. Zo heb ik met tal van mensen uit de doelgroep gesproken om het probleem vast te stellen, maar ook de vooroordelen over het dienjaar en wat men juist positief ziet aan een jaar bij defensie. Ik heb met stakeholders gesproken als decanen op HBO, MBO en voortgezet onderwijs, maar ook externe- en interne communicatiepartners van Dienjaar en Defensie. We zijn zelf wezen kijken op de vetste plekken die deze organisatie te bieden heeft, van enorme kazernes tot Nederlands grootste Marineschip. Zo Heb ik niets aan het lot overgelaten om zeker te weten dat ik een oplossing maak die werkt. 


Dit project bij Dienjaar Defensie was een enorm vette ervaring. Defensie ziet er van buiten uit als een strikte en geheimzinnige organisatie. Ik heb ervaren dat deze organisatie juist enorm veel mogelijkheden bied, maar ook veel kennis in huis heeft en innovatief denkt. Toch komen er natuurlijk uitdaging kijken bij het werken met een grote organisatie, politieke kwesties en een constant groeiende omgeving. Wij zijn begonnen bij het projectteam van dienjaar toen ze in een stroomversnelling beland waren om zo snel mogelijk op te schalen. Dit heeft alleen maar het beste in ons en onze omgeving naar boven gehaald!

Contact Mika van de Wiel Website LinkedIn Mail