Ben jij ervoor gemaakt?

Joost Cornelissen

Tijdens mijn afstudeerproject heb ik gewerkt aan een initiatief voor het Dienjaar van Defensie. Het Dienjaar is een vrijwillig programma waarin jongeren een jaar lang bij Defensie kunnen werken om te ontdekken of een carrière bij Defensie iets voor hen is. Hiermee hoopt Defensie het grote personeelstekort deels op te lossen.

Uit mijn onderzoek is gebleken dat veel jongeren aannames en misconcepties hebben over het werken bij Defensie, wat hen weerhoudt om zich aan te melden voor een Dienjaar. Specifiek zijn er aannames zoals “Je moet ervoor gemaakt zijn”, “vrouwen kunnen niet bij Defensie”, en “het is te zwaar en ik haal de keuring niet” die potentiële geïnteresseerden ontmoedigen hieraan deel te nemen of dit überhaupt te overwegen. 


Concept 

 Mijn project, getiteld “Ben jij ervoor gemaakt?”, is een innovatieve benadering om de perceptie van jongeren (17-27 jaar) over werken bij Defensie te veranderen en interesse te wekken voor het Dienjaar. Voordat de gebruikers in aanraking komen met mijn ontwerp, worden ze nieuwsgierig na het zien van de quote “Ben jij ervoor gemaakt?” op grote, opvallende banner en zuil. Dit prikkelt hen en roept de vraag op: “Maar waarvoor ben ik dan gemaakt?”, waarna ze vervolgens antwoord komen zoeken. Omdat er nergens te zien is dat het over Defensie gaat, zorg ik ervoor dat ook jongeren die wellicht tegen Defensie zijn toch een kijkje komen nemen. 

De kern van het concept ligt in de interactieve “check” op publieke plekken zoals schoolpleinen of evenementen, waar gebruikers kunnen ontdekken of zij ervoor gemaakt zijn. Hierbij beantwoorden ze drie eenvoudige vragen die leiden tot korte, pakkende en geloofwaardige video’s. Deze video’s beginnen met alledaagse situaties en onthullen geleidelijk de connectie met Defensie, wat helpt om aannames te nuanceren. Door gebruik te maken van storytelling, shortform content en experience design, biedt het ontwerp een ervaring die jongeren nieuwsgierig maakt naar het Dienjaar en hun perceptie van het werken bij Defensie verandert. Met een focus op interactiviteit en empathie, biedt het concept een unieke kans om jongeren op een andere manier dan ze van Defensie gewend zijn te bereiken en hen aan te moedigen de mogelijkheden voor een Dienjaar te verkennen. 


Waarom deze aanpak? 

 De kern van mijn concept is gebaseerd op de aanname "Je moet ervoor gemaakt zijn". Door jongeren letterlijk zelf te laten checken of ze geschikt zijn via de interactieve check, nuanceer ik deze aanname en laat ik zien dat Defensie voor iedereen toegankelijk is. 


Als iemand binnen de doelgroep weet ik hoe moeilijk toekomstkeuzes kunnen zijn en wil ik jongeren helpen hun plek in de maatschappij te vinden zonder direct geconfronteerd te worden met stereotypen en vooroordelen, zodat ze een keuze kunnen maken die past bij hun eigen groei en ontwikkeling. Door een realistisch en gebalanceerd beeld te geven, wil ik bijdragen aan een diversere werving en verhoogde maatschappelijke betrokkenheid. Dit verbetert het imago van Defensie en stimuleert potentiële kandidaten. Een gebruiker vertelde me: "Het Dienjaar zit nu wel in mijn hoofd, het laat me nadenken of het iets voor mij is". 

Bekijk een van de video's via deze link: https://youtube.com/shorts/t3XxfYEiCtM?feature=share 

Contact Joost Cornelissen Website LinkedIn Instagram Mail