Breeze Virtual Experience

Lisanne van Goor

Yessica Mans

Genomineerd 'De Vaan'

De speciaalbiermarkt is aan het verzadigen, daarom is het belangrijk voor Beerze om zich te onderscheiden van zijn concurrenten. Beerze heeft ons daarom de opdracht gegeven om merkbeleving te creëren op een online platform. We hebben gekozen voor een 360º virtuele tour als online merkbeleving omdat dit de wereld van Beerze het beste weergeeft. Daarnaast is het voor veel klanten van Beerze een nieuwe ervaring om een kartonnen VR bril op te zetten en op deze manier het merk te beleven.

Op dit platform worden merkverbredende producten aangeboden, hier is namelijk vraag naar vanuit de loyale klanten. Deze producten zijn te zien en te koop in virtuele wereld, daarnaast zal een “standaard” webshop nodig zijn om snel een product te kopen en de veiligheid van kopen te waarborgen.

Ook was het van belang om crossmediaal te verwijzen naar het platform, omdat de potentiële klanten nog geen reden hebben om naar het platform te gaan, zo blijkt uit onze customer journey.

Daarnaast hebben we door het ontwerpen van interactie de gebruiker een actieve rol gegeven. Dit gebeurt doordat de gebruiker kan kiezen waar hij/zij heen gaat in de virtuele omgeving en zelf bepaalt wat hij/zij interessant vindt en naar wil kijken. Ook de bierfles-challenge zorgt voor een uitdaging. Zo heeft iedereen een persoonlijke en unieke beleving. Door de gebruikers actief te betrekken zullen een betere ervaring hebben.

Voor dit alles hebben we een overkoepelend concept ontwikkeld om een bepaald gevoel over te brengen dat net wat karakteristieker en persoonlijker is. Zo wordt de gebruiker geprikkeld en wordt het platform ervaren als één geheel. Het concept bestaat uit drie lagen.
De wereld van Beerze. Beerze is meer dan een biermerk, het is een lifestyle en om dat te visualiseren kun je de verschillende producten en interesses van Beerze ontdekken.
Thuiskomen bij Beerze. Je komt letterlijk thuis bij de brouwerij van Beerze en ontmoet vrienden en familie via het platform, en iedereen is welkom.
Beerze Brother. Je kunt de raarste versie van jezelf zijn, zo nieuwsgierig als het maar kan. Het Beerze Brother concept komt ook terug in de tone of voice en de voice-over in de virtuele omgeving. Ook het 2-pack waar de twee bierflessen in zitten vertaald dit omdat je deze cadeau kunt doen aan je beste maat of vriendin.

Het prototype bewijst dat zintuigen en nieuwsgierigheid worden geprikkeld, en dat het positieve merkassociaties oproept. Ook is er interesse om de VR Bril uit te proberen waardoor (potentiële) klanten in aanraking komen met nieuwe media. De Beerze Virtual Experience zorgt dus voor een unieke merkbeleving op online gebied.

Contact Lisanne van Goor LinkedIn Mail