Daar zit een luchtje aan

Nora Moggré

Genomineerd 'De Vaan'

Hoe kan ik als ontwerper (jong)volwassenen bewust maken van de impact van luchtvervuiling en hen motiveren tot actie?

Met mijn project presenteer ik flesjes parfum die ‘schone lucht’ bevatten, waarbij ik mensen uitdaag om na te denken over de vraag: hoe ruikt schone lucht? Door het contrast met de bekende geur van vervuilde lucht, wordt duidelijk dat we ons hier moeilijk een voorstelling van kunnen maken. Op mijn website presenteer ik dit flesje als een luxe product, waarvan de prijs gebaseerd is op de gezondheidskosten die Nederland jaarlijks kwijt is door luchtvervuiling. Deze hoge prijs maakt duidelijk dat schone lucht niet voor iedereen beschikbaar is. De prijs varieert dagelijks afhankelijk van de luchtkwaliteit: hoe slechter de lucht, hoe duurder het flesje wordt. 

 Datavisualisaties op de website verhelderen het verhaal van luchtvervuiling. Dit maakt het onzichtbare probleem zichtbaar. Uiteindelijk kunnen de bezoekers een eigen flesje ‘schone lucht’ kopen waarmee ze bijdragen aan een positieve verandering. Met dit flesje kopen de bezoekers ook een stukje van mijn onderzoeksposter. Dit maakt het verhaal helemaal af. Zo, dat lucht op.


"Laat je omhullen door de geur van schone lucht en ervaar de luxe van een wereld zonder vervuiling". Adembenemend, letterlijk en figuurlijk.

Contact Nora Moggré Website LinkedIn Instagram Mail