De groene klas
Maud Keijser
"Hoe ontwerp ik een lesprogramma dat leerlingen van 10 tot 12 jaar duurzaamheidsbewustzijn bijbrengt en aanzet tot zelfstandig duurzaam handelen?"
-
De Groene Klas is een educatieve lesmethode voor kinderen van 10 tot 12 jaar waarin duurzaamheidsbewustzijn centraal staat. Het is een praktisch en direct inzetbaar lesprogramma dat leerkrachten ontzorgt én leerlingen motiveert om zelfstandig duurzaam te handelen.
De groene klas is een complete lesmethode bestaande uit kant-en-klare lespakketten en workshops. Leerkrachten kunnen via een gebruiksvriendelijke website eenvoudig pakketten bestellen, inclusief een handleiding, interactieve PowerPoint en een toolkit per leerling. De methode bevat interactieve tutorials, quizvragen en weetjes om kinderen spelenderwijs te laten leren over duurzaamheid.
Duurzaamheid is een actueel en noodzakelijk thema binnen het onderwijs én de maatschappij. De Groene Klas sluit aan op belangrijke onderwijsontwikkelingen zoals activerend leren, het verlagen van de werkdruk voor leerkrachten en het stimuleren van eigenaarschap bij leerlingen. Door kinderen al jong bewust te maken van hun eigen impact, draagt de methode bij aan een duurzamere toekomst.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?
Ik ontwerp graag om iets in gang te zetten. Ik wil mensen prikkelen en motiveren om bewuster te denken en te doen. Duurzaamheid is daarin vaak een belangrijk onderwerp. Voor mij moet een ontwerp niet alleen goed werken, maar ook ergens voor staan. Beleving, betrokkenheid en impact zijn voor mij belangrijk.
Welk project tijdens je opleiding heeft jou het meest geleerd?
Het project waar ik het meest van heb geleerd, was tijdens mijn minor Studio You. In die periode ben ik echt mezelf tegengekomen. Met mijn project La Muda heb ik geleerd hoe ik mijn eigen grenzen kon verleggen en uit mijn comfortzone durfde te stappen. Ik dook in een voor mij nieuw gebied: bio-based design. Ik heb een tassenmerk opgezet dat gemaakt is van fruitleer, en daarbij heb ik ook de volledige branding van het merk ontwikkeld. Dit project heeft me laten zien hoeveel ik kan, als ik ergens echt voor ga.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Ik koos voor CMD omdat ik iets creatiefs wilde doen, maar nog niet precies wist wat. Ik heb altijd veel verschillende interesses gehad, en CMD sloot daar goed op aan. De opleiding gaf me de kans om veel uit te proberen en te ontdekken wat echt bij me past. Die brede basis en ervaring neem ik voor altijd mee. Ik ben nog steeds blij met mijn keuze.
Waar hoop/verwacht je over 5 jaar te werken?
Over vijf jaar zie ik mezelf een eigen bedrijf runnen in eventstyling. Of het nu gaat om bruiloften, diners of bedrijfspand-openingen – ik wil complete sferen neerzetten die mensen bijblijven.
Hoewel dit niet direct bij mijn opleiding past, heb ik in de afgelopen jaren ontdekt dat dit is waar mijn passie ligt. Ik hou van het creëren van beleving en het neerzetten van een sterke sfeer, tot in de kleinste details.