De Verborgen Reis
Loek Sonnemans
'Spannend, leerzaam en samen'. Dat omschrijft de verborgen reis het beste. Kinderen vanaf 9 jaar gaan in het Schutterspark in Brunssum op pad met de koffer van Henk. Hij zat tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergedoken in de pompgebouwen en vertelt nu zijn verhaal. Door middel van video's en puzzels leren de kinderen samen met hun vrienden, familie of klas dit verhaal kennen.
Voor de Jack Aldewereld Stichting in Brunssum hebben Judith van der Velden dus een puzzelroute bedacht. In de koffer die de kinderen meekrijgen zitten allerlei spullen en enveloppen. In de enveloppen zitten de puzzels waarmee de kinderen telkens een stukje van het verhaal van Henk leren kennen. Bij alle puzzels horen fysieke objecten die Henk voor of tijdens de oorlog in bezit heeft gehad. De puzzels zijn gebaseerd op puzzels die in escape rooms te spelen zijn, waardoor de kinderen echt zelf op ontdekking moeten gaan. Wanneer ze de juiste code hebben gevonden kunnen ze die invullen in de app en krijgen ze de foto van de volgende locatie te zien. Op die locatie hangt een bordje met daarop een codewoord, die ze ook weer op de app kunnen invullen. Wanneer het de goede code is krijgen ze de volgende video over het verhaal te zien, waarna ze de volgende envelop met puzzel mogen openen.
Ter voorbereiding op een excursie met de klas naar het Schutterspark hebben we ook een lessenpakket ontwikkeld. Daarin leren de kinderen de personages kennen die ze tijdens de puzzelroute tegen gaan komen en geven ze hierover hun mening in de les na de excursie.
Om te zorgen dat het voor de kinderen makkelijker wordt gemaakt om het verhaal van Henk door te kunnen blijven vertellen, hebben we ook een kwartet gemaakt. Hierin komt alles terug wat de kinderen tijdens de puzzelroute geleerd hebben.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?
Ik vind het belangrijk dat in mijn ontwerpen de gebruiker centraal staat en deze ook inspraak heeft in het ontwerpproces. Daarnaast vind ik het belangrijk dat alles bij elkaar past en je kunt zien dat het één geheel is.
Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?
Ik heb het meest geleerd van mijn afstudeerproject. Uiteindelijk is dit een project geworden waarin alle facetten van CMD bij elkaar komen. We hebben het verhaal moeten uitpluizen aan de hand van interviews en boeken, het concept moeten bedenken, de puzzelroute zelf moeten ontwerpen en daarnaast het lespakket en het kwartet. Het is niet 1 eindproduct maar een complete experience.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Ik heb voor CMD gekozen omdat de opleiding heel breed is. De combinatie van ontwerp en nieuwe digitale middelen sprak mij erg aan, evenals de diversiteit aan opdrachten. Ik ben erachter gekomen dat ik complete belevingen creëren heel tof vindt en daarmee wil zorgen dat gebruikers ondergedompeld worden in de experience die ik maak. Dat wil ik ook doortrekken in al het grafisch werk.
Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?
Ik hoop over 5 jaar lekker aan het werk te zijn bij een reclame- of pr-bureau of op een marketingafdeling van een bedrijf, waarin ik stilstaand en bewegend beeld maak voor klanten of het bedrijf zelf. Daarnaast wil ik ook kleine opdrachten blijven doen voor mensen in mijn kenniskring.