Detectaal

Madelief Siemons

Detectaal is een anti-pestprogramma die zich focust op het verminderen van problematiek zoals cyberpesten middels het aanleren van sociale vaardigheden. 

De naam Detectaal is afkomstig van het thema detectives en het aanleren van 'de taal van emoties'. Dit programma heeft als doel om de cyberpester te vinden als opkomend detective. Door het uitvoeren van opdrachten ontvang je medailles en gereedschappen waarmee je de cyberpester kunt vinden. 

Het programma zal zich afspelen in de laatste groepen van de basisschool, groep 6 t/m 8. Iedere klas zal een koffer ontvangen met daarin de opdrachtkaartjes, een loep, een app en nog meer ondersteunende producten om het thema te versterken. Op de opdrachtkaartjes worden kinderen geïntroduceerd met een bepaalde emotie. Daarna kunnen zij door middel van de loep in AR (Augmented Reality) hun persoonlijke maatje om een hint vragen. 

Zodra de opdracht klaar is, kunnen zij dit toevoegen aan hun digitale dossier in de app. In deze app reflecteren ze op de emotie en worden zij getest hoe ze correct kunnen reageren op situaties. 

Door Detectaal leren zij over de emoties die ze hebben, hoe ze hiermee om kunnen gaan, hoe ze die bij anderen kunnen herkennen én hoe ze zelfstandig problematiek zoals cyberpesten kunnen aanpakken.


Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?  

Als CMD'er vind ik het belangrijk dat mijn ontwerpen een maatschappelijke toevoegde waarde hebben. Vraagstukken zoals cyberpesten is een opkomend probleem en ik vind het als ontwerper belangrijk om hier mijn steentje aan bij te kunnen dragen. Ook vind ik het belangrijk dat mijn ontwerpen van A tot Z kloppen, zodat het écht een ervaring is voor de gebruiker. Dit zie je dan ook terug in mijn projecten van de afgelopen vier jaar.


Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?

Eigenlijk denk ik dat dit project het onderdeel is geweest waar ik het meest van heb geleerd. Samen met mijn duo partner Bibi van den Bosch hebben we een eigen project opgezet, dus waren we compleet vrij in onze ontwerpkeuzes. We waren niet alleen ontwerpers, maar ook onze eigen criticus. De verschillende petten die ik op heb moeten zetten tijdens dit project heeft er zeker voor gezorgd dat ik veel heb geleerd de afgelopen periode.


Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?

Ik wist in de tweede klas van de middelbare school al dat ik deze opleiding wilde doen. Ik vind het sinds jongs af aan al belangrijk om ergens mijn creativiteit in kwijt te kunnen. Ook vond ik het voor mezelf een leuke uitdaging om ook een deel technisch aan de slag te gaan. Ik heb wel gemerkt tijdens de opleiding dat het technische gedeelte niet mijn specialisatie is, maar toch vind ik telkens weer interessant om mezelf erin te verdiepen. Uiteindelijk is deze studie een goede keuze voor mij geweest.


Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?  

Ik heb geen specifieke verwachting of droomsituatie waar ik zou willen werken. Voor mij is het belangrijk dat ik mijn creativiteit kwijt kan met leuke mensen om mij heen! Als het op dat moment goed voelt, is dat mijn droomsituatie.


Contact Madelief Siemons Website LinkedIn Instagram Mail