Dopamijn

Ryan van Schijndel

Dopamijn: een campagne waarin we actief waren op social media met content om meer awareness te creëren over het eindeloze ‘breindode’ scrollen. Daarnaast zouden we jongeren ook meer leren over dopamine (gerelateerd aan sociale media).


De enquête

Een cruciaal punt in ons project, was de enquête die ik we hebben gedaan (waar uiteindelijk zelfs meer dan 400 jongeren op reageerde.) Daaruit bleek namelijk het merendeel van de jongeren vond dat ze teveel tijd besteedde aan het scrollen, maar simpelweg niet wisten hoe het te fixen.


Op de socials zelf?

We besloten richting een soort campagne te gaan waarbij we zelf content gingen maken op sociale media. De socials zelf is namelijk precies de plek waar het gebeurt. Door content te maken op deze platformen krijgen mensen onze content op hun ‘for you page’ en worden ze er telkens weer aan herinnerd om ‘te stoppen met scrollen’. De animaties zijn, in tegenstelling tot andere projecten, vooral gefocust zijn op iets ‘leuks’, maar dan met aan het einde de slogan ’Even scrollen is oké, maar ... laat het niet je hele dag verknallen!


De site, de box en meer

Naast het actief zijn op de socials willen we de jongeren daarna ervan wegleiden, en ze andere alternatieve mogelijkheden geven om hun dopamine-balans te verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat dopamine dopaMIJN blijft! 


Weg van de socials en naar Dopamijn.nl. Op deze site konden ze challenges doen, een course doen, maar vooral ook een Detox box en kalender kopen. Deze box en kalender gaven als het ware alternatieve manieren om dopamine te krijgen en blij te zijn zonder sociale media. Met onze Dopamijn box/kalender én onze site gaven we de jongeren meer handvaten en inzicht om hun gebruik aan te passen. Door onze course op de site werden zij zich bewuster van onder andere actieve en passieve schermtijd én de werking van dopamine. De content op TikTok en Instagram zorgde voor bewustwording van hun mediagebruik én leidde ze weg van de socials. 


Conclusie

Onze online content bleek zijn belangrijkste doel te behalen en onze doelgroep te bereiken. De website werd ruim 1200 keer bekeken. Onze video’s werden op allerlei plekken gedeeld en bereikten meer dan 10.000 unieke gebruikers. Ook bleek uit doelgroeponderzoek dat meer dan 65% van de jongeren meer over het onderwerp ging nadenken. Of en in hoeverre er sprake is van onbewuste beïnvloeding wat betreft vermindering van ‘breindood scrollen’, weten we niet. Dit vergt namelijk nog verder onderzoek.



--------------

Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is? 

Een project gemaakt door mij bevat vrijwel altijd een vleugje humor én een uniek concept. Daarnaast ga ik bij een project altijd voor nét iets meer dan misschien moet: zo heb ik bijvoorbeeld voor dit project zelfs stickers laten printen om uit te delen bij de expo-stand.


Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?   

Dit is enorm lastig te zeggen, aangezien verschillende projecten vaak verschillende inzichten vergen. Het was echter mijn project genaamd 'WetLed' dat mij door de jaren heen het meeste is bij gebleven. Dit voornamelijk omdat ik hier voor het eerst 'echt' kennismaakte met animatie op de manier die ik nu gebruik.


Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd? 

Ik wist nooit precies wat ik wilde doen: ik vind nou juist zó ontzettend veel dingen leuk. Van video's editen tot creative concepting en meer. Ik wilde een opleiding die van alles wat had op het gebied van de online wereld: CMD bood die mogelijkheid. Ik heb enorm veel geleerd en ben er meer achter gekomen wat ik leuk vind... dus op zich... missie geslaagd?


Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?   

Het liefste nergens. Natuurlijk ligt het eraan hoe alles loopt, maar als het even kan zou ik het liefst gewoon verder gaan met freelance/mijn eigen bedrijf gerelateerde dingen. Het 9-tot-5-werken ligt mij ook totaal niet, ben ik achter gekomen, en ik zie (en weet) dat er ook online duizenden mogelijkheden zijn om je geld te kunnen verdienen. Ik hoop dus wel 'ergens' te werken over 5 jaar, maar als het even kan voor 'mezelf'.



 

Contact Ryan van Schijndel Mail