ErfGoed
Syl van Dortmont
ErfGoed is een spel voor in de geschiedenis les. Met het spel ErfGoed discussiëren scholieren over controversiële erfgoederen uit de geschiedenis, denk aan bekladde Hitler monumenten, eervolle VOC schilderijen of gesloopte beelden). Naast het spel is ErfGoed ook een totaalervaring (zie user-journey). Docenten kunnen zelf een context ontwikkelen middels een handleiding en een A.I. chatbot, waardoor het spel breed inzetbaar is en altijd aan te passen op hun wensen! Door hun eigen varianten te uploaden op de community pagina kunnen andere docenten er ook gebruik van maken.
Want alleen samen bouwen we aan meer perspectieven in het geschiedenis onderwijs!
Scholieren leren in het huidige geschiedenis onderwijs helaas vooral over het blanke-rijke-mannelijke-overwinnaars perspectief. ErfGoed zorgt ervoor dat scholieren óók de andere kant van de geschiedenis te horen krijgen. Elk speler leeft zich gedurende het spel in een historische personage in en leert over het beschadigde erfgoed, vanuit dat personage. Tijdens het spel komen de spelers erachter dat op basis van iemands tijdgeest en afkomst, de meningen over de waarde van het erfgoed verschillen, dit besef noem je multi-perspectiveit. Het spel eindigt met een discussie die leidt tot het schrijven van een advies over het bestaan van het erfgoed in de tijd van nu.
In deze veranderende en pluriforme samenleving is multi-perspectiviteit (meerzijdig perspectief) van enorme waarde voor de scholieren. Ze leren en beter mee communiceren, discussiëren, bredere identiteitsvorming en krijgen meer wereldkennis.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?
Ik werk vaak vanuit de behoefte van een gebruiker en dan gericht op de totaal ervaring. Ik vind dat je niet alleen het product kan ontwerpen, maar ook rekening moet houden met de haalbaarheid, de voorbereiding, implementatie en de after-care. In dit project is dat sterk te herkennen door de uitgebreide uitwerking van de vele touchpoints en fases in de user journey. Het product is zelfs al 8x besteld!
Daarnaast zie je bij mij altijd een media mix. Ik vind een fysiek product maken echt veel leuker dan alleen maar digitaal. Ik probeer altijd wel een fysiek element er in te fietsen, als is het maar een ErfGoed-stempel ;)
Welk project tijdens je opleiding heeft jou het meest geleerd?
Mijn minor (Meaningfull Data Design). Hier kwam ik erachter dat ik echt fysiek wilde blijven werken en dat het uitlokken van een interactie echt mijn passie is. Het liefst het 'verwonderen' van gebruikers. Tijdens deze minor werd ik echt uitgedaagd anders te gaan denken, wat heel waardevol was.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Ik wist dat ik iets creatiefs wilde doen maar echt totaal nog niet wat. Ik vond het brede van de studie vooral fijn omdat ik daarmee mijn eigen weg kon zoeken. Achteraf heeft de opleiding perfect bij mij gepast. Je kan er echt op je gemak achter komen waar je heen wilt en wat je leuk vind, en vervolgens daar goed op inspelen.
Waar hoop/verwacht je over 5 jaar te werken?
Later-later wil ik Creative Director worden/zijn. Iemand met kennis van de creatieve sector maar niet meer het eindeloze ge-emmer van pixels verschuiven.
Voor nu wil ik vooral MAKEN! Vette fysieke producten met een mediamix die de gebruiker écht uitnodigen tot interactie. Ik noem het zelf altijd:
interactieve multi-media mix installaties waarbij de gebruiker écht wilt interacteren.