Even naar van Abbe
Rosie Corstjens
Christy Rijken
Femke Janssen
Evy Doornbusch
Opdracht Studio OTW:
Musea ontvangen – naar ruwe schatting – slechts 30% van de bezoekersaantallen van voor de Covid-19 crisis. Ook met in achtneming van de huidige maatregelen (waardoor er sowieso minder bezoekers mogen komen) is er nog steeds ruimte voor 50% meer bezoek aan het museum dan er nu komt opdagen. Deze leegte biedt mogelijkheden voor nieuwe bezoekers. Denk niet aan wat het museum nu is, maar wat het kan worden. We vragen de studenten om een publiekscampagne te verzinnen voor de Van Abbe Museum (Eindhoven) of Stedelijk Museum Breda, die zich direct richt tot een specifiek deel van de mogelijke nieuwe bezoekers – namelijk zijzelf. Beschrijf precies wie je/jullie zijn als doelgroep. Wat karakteriseert jouw/jullie ‘peer group’? Hoe spreek je deze groep aan? Hoe mobiliseer je deze groep? Welke programmering past bij jouw doelgroep? Hoe krijg je ze in het museum? Welke tone of voice?
Concept omschrijving:
Na veel ideeën bedenken, prototypen en testen, zijn we erachter gekomen dat er zo veel drempels zijn ontstaan tussen musea en de jongeren van nu, dat het een veel te grote stap is om jongeren direct in een museum te krijgen. Daarom hebben wij het concept 'Even naar Van Abbe' bedacht om de negatieve connotatie van het woord 'museum' die jongeren hebben weg te halen. We focussen ons in dit concept op de voortuin van musea, in dit geval het van Abbemuseum. Om jongeren door projecties op het gebouw, aantrekkelijke zitplekken en een gezellige sfeer al naar de voortuin van het museum te trekken is de eerste drempel weg en kan je vanuit hier gaan focussen jongeren daadwerkelijk in het museum te krijgen. Op de foto's en video zijn prototypes can dit concept te zien.