Faketastic

Tischa Jungerius

Hoe kan ik, door het inzetten van een speels en interactief ontwerp, kinderen van 8 tot 12 jaar op een laagdrempelige manier kennis laten maken met het onderwerp misleidende informatie op het internet? 

Om kinderen voor te bereiden op het maken van digitale keuzes, is het belangrijk om hen eerst kennis te laten maken met onderwerpen binnen mediawijsheid. Dat geldt ook voor misleidende informatie. Kinderen van 8 tot 12 jaar krijgen hun eerste smartphone of ontdekken allerlei soorten vormen van informatie op bijvoorbeeld TikTok of YouTube. Maar is alle informatie die je op internet tegenkomt wel waar? 

Dat liet ik de kinderen op verschillende BSO's (buitenschoolse opvangen) van Humankind ervaren door middel van een interactieve workshopkit inclusief app, genaamd Faketastic. Door de verschillende challenges in de kit met elk een eigen onderwerp (bv. beeldmanipulatie, AI, clickbait en nepberichten) liet ik de doelgroep ontdekken wat fake news is en konden ze daarbij hun eigen creativiteit inzetten om zelf met het onderwerp aan de slag te gaan.

Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is? 

Ik zet graag mijn creativiteit in door digitaal en analoog ontwerp met elkaar te samen te smelten tot een geheel. Projecten die mij zelf inspireren hebben vaak een maatschappelijk doel, al is het maar heel klein en afgebakend. Voor mijn ontwerpen is toegankelijkheid en laagdrempeligheid belangrijk, zodat iedereen er iets aan heeft, ongeacht wie je bent of wat je kunt. Ik vind het mooi om op die manier als ontwerper mijn eigen stukje bij te dragen aan maatschappij. 


Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd? 

Tijdens mijn stageperiode in Malta heb ik me niet alleen op CMD-gebied ontwikkeld, maar ook persoonlijk. Door een semester alleen in het buitenland te wonen en werken heb ik nieuwe ervaringen opgedaan, veel internationale contacten gemaakt en ben ik zelfstandiger geworden in mijn werk. Daarnaast heb ik heel veel geleerd van de minor Visual Interface Design in Amsterdam, waar ik vooral aan de slag ben gegaan met UI/UX design wat ik tijdens de opleiding zelf nog een beetje miste. Daarom was dit een mooie aanvulling. Ook heb ik heel veel geleerd van mijn afstudeerproject omdat ik hier heb geleerd om veel makend te onderzoeken en me echt te verplaatsen in de doelgroep.


Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd? 

Van jongs af aan vind ik het al heel leuk om creatief bezig te zijn, foto's en video's te maken en vorm te geven. Ook vind ik nieuwe technologieën (en de risico's hiervan) erg interessant, en in combinatie met het maatschappelijke stukje waar CMD op gericht is kwamen mijn interesses bijeen in deze opleiding. 


Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken? 

Voor mij viel het werken in het buitenland erg in de smaak, vooral door de diverse en internationale omgeving waar je in terecht komt. Daarom zie ik mezelf wel werken bij een bedrijf werken die nauw samenwerkt met buitenlandse bedrijven, of ik ga zelf weer in het buitenland werken. Het lijkt me leuk om uiteindelijk verder te gaan met maatschappelijke onderwerpen, UX/UI design of als artdirector bij een leuk, creatief bedrijf.

Contact Tischa Jungerius Website LinkedIn Mail