Garment Genesis
Mirte van Lieshout
Garment Genesis, Pre-order, Against Waste.
Het transparante en duurzame proces van de collectie. Waarbij er is nagedacht over het verhaal van de kleding. Met liefde voor mens en natuur ontworpen.
Dit project is in samenwerking met de Dutch Sustainable Fashion week en dochterbedrijf Goodbrandz.
Mijn hoofdvraag voor het project luidde als volgt: "Hoe kunnen we op een commerciële en transparante wijze de huidige / potentiële retailers in de kledingbranche ondersteunen bij het maken duurzame kledingkeuzes, zodat ze het merk gaan inkopen?"
Touchpoint 1: De CLO3D Catwalk Show
Om alvast een voorproefje te geven voor de collectie die er aan komt heb ik een 3D Modeshow ontworpen. Zo zullen wij twee keer per jaar een 3D modeshow laten zien, namelijk tijdens het Spring/Summer seizoen en in Autumn/Winter seizoen. Dit is ook middels 3D kledingmodellen.
Voordelen van een online modeshow past perfect bij het verhaal van Goodbrandz: Milieuvriendelijk, grote toegankelijkheid en transparantie.
Ook is het enorm kostenbesparend voor Goodbrandz, maar ook voor onze gasten. Zij hoeven niet meer naar locatie te rijden.
Om toch in contact te blijven met de gast zullen wij na het opsturen van de digitale catwalkshow in contact met ze blijven via mail en telefoon om toch persoonlijk contact aan te bieden.
Touchpoint 2: De Garment Genesis app
In de nieuwe en innoverende app van Goodbrandz worden al onze nieuwe collecties gepresenteerd inclusief 3D modellen. Deze 3D modellen heb ik zelfgemaakt in de app CLO3D.
Onze service geeft de retailers een originele en duurzame methode om onze nieuwe collecties te bekijken. Zij kunnen middels chatfuncties ook feedback geven op de nieuwe collecties. Ook zal er in de app informatie over het transport, stoffen en verdere processen verteld worden, met een simpele klik op het kledingstuk waarin jij meer informatie wilt. Om zo een eerlijke, transparant en ethisch verantwoord merk te zijn.
De app biedt een ervaring waarin de retailer zelf kan invullen welke maten of kleuren hij/zij wilt inkopen. De retailer kan als het ware de collectie pre-orderen.
Dit is mogelijk, omdat wij geen samples meer maken van de kledingstukken, maar dit pas doen wanneer alle retailers hebben ingekocht. Dit is een stuk duurzamer, maar ook een efficiënter en sneller proces.
De retailer kan zelf instellen welke maat hij/zij wilt zien van het kledingstuk. Het handige hieraan is, is dat de retailer kan zien hoe het kledingstuk valt en op basis hiervan een keus kan maken of hij/zij het product gaat inkopen.
Touchpoint 3: Hangtag Design + animatie
In al onze kleding zit sinds de huidige collectie een hangtag inclusief QR-code. Deze QR-code zal je leiden naar een animatie gemaakt om ons kledingproces uit te lichten.
Door labels met informatie over de gebruikte materialen, productieprocessen en onderhoudsinstructies toe te voegen, waardoor retailers geïnformeerde beslissingen kunnen nemen.
Dus de volgende keer dat je een van onze kledingstukken koopt, weet dan dat je niet alleen een stuk stof koopt, maar een verhaal, een visie, en een belofte voor een betere toekomst. En dat alles begint met dit nieuwe label dat de grote kracht van eerlijke mode symboliseert.