Het Vergeten Bloed
Josie Yildirim
Hoe kunnen we jongeren naar de gemeente Heeze-Leende trekken?
Dat was de uitdaging die Anette en ik kregen. Een gemeente die vooral bekendstaat om haar natuur en rust. Geen gemakkelijke opdracht, maar toen we interviews gingen houden, ontdekten we dat Heeze-Leende zóveel verhalen te vertellen heeft. Verhalen die je voor jongeren in een aantrekkelijk jasje kunt steken.
Uiteindelijk bedachten we “De Legendes van de Vergeten Dorpen” en ontwikkelden we de Heeze-editie: “Het Vergeten Bloed”. Een escape diner route vol puzzels en storytelling waarmee jongeren op een speelse manier Heeze ontdekken.
Wat is het?
Het Vergeten Bloed is een escape diner route door Heeze, waarin spelers de moord op historica Anna Vermeulen onderzoeken. Al snel ontdekken ze dat haar dood verband houdt met een moord uit de dertiende eeuw. De dader wil één ding: herinnerd worden.
Het spel is gebaseerd op twee waargebeurde verhalen uit Heeze. Ik heb zowel het verhaal als het spel ontworpen. Terwijl spelers (fysieke en digitale) puzzels oplossen en lokale restaurants bezoeken, ontrafelen ze langzaam het duistere geheim achter beide moorden.
Voor wie is het bedoeld?
De doelgroep bestaat uit jonge volwassenen (18-34 jaar), met interesse in mysterie, games en bijzondere uitjes. Denk aan vriendengroepen, koppels of toeristen op zoek naar iets origineels in de regio.
Waarom is het belangrijk?
Steeds meer jongeren trekken weg uit dorpen als Heeze-Leende, en dat maakt het stiller, minder levendig. Met Het Vergeten Bloed willen we laten zien dat dorpen niet vergeten mogen worden. Er zit zoveel geschiedenis, zoveel verhalen die juist nu verteld moeten worden, voordat ze echt verdwijnen.
-
Hoe herken je dat dit ontwerp door mij gemaakt is?
Mijn werk draait om beleving en betekenis. Met storytelling bouw ik een sfeer die iets losmaakt. Ik geef mijn ontwerpen graag een diepere laag. In dit project werkte ik met het thema herinnering en de angst om vergeten te worden.
Want als niemand je herinnert... heb je dan ooit echt bestaan?
Welk project tijdens de opleiding heeft mij het meest geleerd?
Het project dat mij het meest heeft geleerd, was het individuele project in leerjaar 3. Toen richtte ik mijn eigen boekenclub Boekenbabbels op. Het idee kwam voort uit iets wat ik zelf merkte: veel jongeren voelen zich eenzaam en vinden het lastig om nieuwe mensen te leren kennen rond hun twintigste.
Ik wilde daar iets mee doen en begon de club, die ik nu nog steeds elke maand met plezier organiseer. Er zijn inmiddels zo’n 80 leden. Dit project heeft me laten zien hoeveel impact je als ontwerper kunt hebben op mensen. Als je iets maakt vanuit passie en betrokkenheid, kun je echt iets toevoegen aan de samenleving.
Waarom koos je voor CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Ik koos voor CMD omdat ik iets creatiefs wilde doen, maar nog niet precies wist in welke richting. Ik heb altijd veel verschillende interesses gehad, en CMD paste daar perfect bij. De opleiding gaf me de ruimte om van alles uit te proberen en kennis te maken met verschillende richtingen.
Ik ben nog steeds blij met mijn keuze. De brede basis en ervaring neem ik mee voor de rest van mijn leven.
Waar hoop/verwacht je over 5 jaar te werken?
Over vijf jaar hoop ik te werken op een plek waar storytelling, experience design en social design samenkomen. Het lijkt me mooi om mee te werken aan projecten met maatschappelijke impact. Ik weet nog niet precies wat of waar, maar ik sta open voor veel dingen en wil vooral iets doen waar ik energie van krijg en iets kan betekenen voor anderen.