Hongkong protests

Gijs van der Borg

Gea de Wit

Itohan Osagie Idehen

Julius Klaassen

Met onze (projectie)-campagne willen wij zorgen voor meer bewustzijn over de situatie in Hong Kong, om zo de Hongkongers te laten weten dat Europa hen steunt.

De mensen in Europa weten vrijwel niets over de gebeurtenissen in Hong Kong. Als zij niets weten over deze situatie, is het lastig om steun te betuigen. Voor ons onderzoek hebben wij ons verdiept in de censuur rondom China. Het is niet duidelijk welke media betrouwbaar zijn en welke informatie dus relevant is; verdiepen in dit onderwerp is daardoor erg lastig.

Met ons concept wilde wij een platform creëren waar censuur niet mogelijk is. Daarnaast was het voor ons essentieel om de mensen een kans te geven om hun steun te betuigen aan de Hongkongers. Onze campagne bestaat uit 4 fases:

1. De “see”-fase. Hierin delen we fysieke 3d-posters en online banners om zo interesse te wekken voor de protesten in Hong Kong.

2. De “think”-fase. In deze fase laten we de mensen nadenken over wat er zich afspeelt in Hong Kong. Hierbij bieden we ze informatie aan over hoe zij actie kunnen ondernemen. Dit doen we door gepersonaliseerde banners op verschillende online platformen. Daarnaast bieden we informatie aan op de website Home - Hong Kong Protests (gijsworks.com). Hier kun je een relevante tijdlijn en een actuele twitter feed over #HongKongprotests vinden.

3. De “do”-fase. In deze fase sporen we de mensen aan om actie te ondernemen. De kern van deze fase is de projectie op bekende gebouwen in diverse grote steden door Europa. Op deze confronterende projectie is een QR-code te zien. Via deze code wordt je doorgestuurd naar de Hong Kong Protests - website. Hier kunnen mensen een bericht achterlaten als steunbetuiging aan de Hongkongers.

Verder kunnen mensen NFT-artworks kopen op de website. Deze artworks zijn gebaseerd op de street art die gemaakt zijn tijdens de Hong Kong protesten. We hebben voor dit middel gekozen omdat deze kunst niet te traceren is; om zo censuur te voorkomen. De opbrengst gaat naar Amnesty International.

4. De “care”-fase. Hierbij zorgen we ervoor dat mensen betrokken blijven bij de situatie van de Hongkongers. Dit doen we doormiddel van een nieuwsbrief met actuele updates over Hong Kong.

Contact Gijs van der Borg Website LinkedIn Instagram Mail
Gea de Wit LinkedIn Instagram
Itohan Osagie Idehen Website LinkedIn Instagram
Julius Klaassen LinkedIn Instagram