lefaT pO teH geL
Willeke van As
Samenvatting project
De campagne 'Leg het op tafel' spoort leerlingen aan om open te zijn over dit grijze gebied. De campagne bestaat uit interactieve vormen waarin grijze situaties besproken kunnen worden. Door actief deel te nemen aan de campagne worden leerlingen aangemoedigd om na te denken over hun eigen grenzen en leren ze hoe deze van elkaar kunnen verschillen. Het doel van de campagne is voornamelijk het bewust worden van het grijze gebied en dat ze hier actief mee bezig zijn.
Relevantie
Helaas komt grensoverschrijdend gedrag op school vaak voor, waarbij zowel leerlingen als werknemers betrokken kunnen zijn. Wat als grensoverschrijdend wordt beschouwd, hangt af van individuele persoonlijke grenzen, en dat maakt dit onderwerp zo lastig. Wat voor jou acceptabel is, zoals een arm over de schouder leggen, kan voor iemand anders al over de grens gaan. Verschillende factoren spelen en rol bij het bepalen of een situatie grensoverschrijdend is. Het is sterk afhankelijk van de persoon en de relatie tot degene die het gedrag vertoont. Een actie van een docent kan heel anders worden ervaren dan die van een klasgenoot. Ook de locatie waar het plaatsvindt heeft invloed, of het nu in de aula is waar iedereen het kan zien, of in het fietsenhok waar het stiekem gebeurt. Dit creèert een 'grijs gebied' waarin de situatie onduidelijk is of deze wel of niet grensoverschrijdend is. Deze situaties zin moeilijk te beoordelen, omdat ze afhankelijk zijn van jouw persoonlijke grenzen. Vaak laten leerlingen dit soort situaties maar voor wat ze zijn, maar juist hier schuilt het gevaar. Wat begint als een 'onschuldige' knuffel kan uitgroeien tot een ernstige zaak.
Over mij
CMD heeft mij veel inzichten geboden. Ik begon hieraan met geen idee wat ik nu uiteindelijk wilde gaan worden. Nu ben ik erachter gekomen dat ik het bedenken en ontwerpen van producten mij heel erg aantrekt. Daarbij vind ik fotografie ontzettend leuk. Ik wil graag voor mezelf beginnen en hoop over 5 jaar een ervaren freelancer te zijn!