Lesprogramma: zo geregeld

Isabelle Intven

Zodra je 18 wordt, moet je ineens van alles zelf regelen: belastingaangifte doen, een zorgverzekering afsluiten, studiefinanciering aanvragen, op jezelf gaan.. maar niemand legt je echt uit hoe dat allemaal moet. En dat zorgt bij veel jongeren voor stress, uitstelgedrag en fouten. 

Uit mijn onderzoek blijkt dat 90% van de jongeren dit lastig vindt, vooral omdat ze er niet goed op zijn voorbereid. 80% vindt dat school hier meer aandacht aan had moeten besteden. Tegelijk sluiten bestaande platforms vaak niet aan op hoe jongeren echt leren: ze zijn te formeel, bevatten te veel tekst en gebruiken onduidelijke taal. 

Daarom besloot ik het anders aan te pakken. 

Als voorbereiding op alles wat erbij komt kijken als je 18 wordt, heb ik het lesprogramma zo geregeld ontwikkeld: een visueel, interactief en modulair lespakket voor scholen, dat jongeren voorbereidt op de praktische verantwoordelijkheden waar ze mee te maken krijgen. 

Het programma combineert fysieke lesvormen zoals scenario-opdrachten en stappenkaarten met digitale elementen zoals animatievideo’s en quizzen. Alles wordt ondersteund door een app waarin jongeren extra uitleg krijgen, punten verdienen en feedback ontvangen. Het is afgestemd op jongeren van 16 tot 18 jaar, met duidelijke taal, herkenbare situaties en spelelementen. 

Zo geregeld is modulair opgebouwd, zodat scholen per thema kunnen kiezen wat ze behandelen. De modules zijn: Studiefinanciering; Belastingaangifte , Zorgverzekering; Werk en rechten; Sparen en budgetteren; en Op jezelf .

Om dat te laten zien, heb ik ervoor gekozen om één module volledig uit te werken: Belastingaangifte. Uit mijn onderzoek bleek dat dit voor jongeren het meest verwarrende en stressvolle onderwerp is. Mijn gedachte was: als dit thema werkt, dan werkt de rest ook. 

Binnen die module heb ik Les 2 – Gratis geld volledig ontworpen en getest. In deze les ontdekken jongeren wat loonheffing is, of ze recht hebben op teruggave en hoe ze dat checken. Ze werken met realistische situaties en stappenkaarten en gebruiken de app om te oefenen, uitlegvideo’s te bekijken en hun kennis te testen. 

Je zult het zelf zien: het is zo geregeld. 

Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is? 
Ik probeer altijd iets persoonlijks in mijn werk te leggen. Mijn ontwerpen zijn visueel opvallend, uitgesproken en krachtig met een duidelijke stijl. Ik hou ervan om grafisch te werken en ik combineer dat graag met multimedia. 

Welk project tijdens je opleiding heeft jou het meest geleerd? 
Zeker mijn afstudeerproject zo geregeld. De positieve reacties stimuleerden mij heel erg om het steeds verder te verbeteren. Dit project klopt inhoudelijk en visueel en ik heb met trots alles zelfstandig aangepakt: van onderzoek tot eindproduct. Juist omdat je dit buiten school om doet, leer je enorm veel over samenwerken met stakeholders en ontwerpen voor echte gebruikers. Wat het extra motiverend maakt, is dat ik inmiddels ook al met veel docenten, decanen en zelfs gemeenten heb gesproken die serieuze interesse toonden om hier verder mee aan de slag te gaan. Dat laat zien dat het niet alleen werkt in theorie, maar ook echt leeft in de praktijk. 

Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd? 
Ik wist dat ik iets met media wilde doen, maar nog niet precies wat. Tijdens CMD heb ik dat kunnen ontdekken. Ik weet nu veel beter waar ik goed in ben, wat bij mij past en wat ik tof vind om te doen. Het was zeker de juiste keuze. 

Waar hoop/verwacht je over 5 jaar te werken? 
Ik heb een brede interesse en wil graag verschillende dingen blijven doen. Tijdens mijn opleiding heb ik mijn eigen bedrijf opgericht: MOZA Graphics. Daarmee werk ik aan allerlei uiteenlopende projecten, van grafisch ontwerp tot multimedia. Over vijf jaar hoop ik dat ik samen met mijn bedrijf ben gegroeid, zodat ik mezelf kan blijven ontwikkelen, blijven uitdagen en projecten kan maken waar ik trots op ben. 
Contact Isabelle Intven Website LinkedIn Instagram Mail