Mijn Bureau

Carolina van Setten

Genomineerd 'De Vaan'

Stel je voor, ik geef jou de opdracht om met je ogen dicht een rode handdoek te bestellen op HEMA.nl? Juist, dat klinkt lastig. Maar het zou mogelijk moeten zijn

Digitale toegankelijkheid: het toegankelijk maken van alle websites, apps en online documenten voor iedereen, dus ook voor mensen met een functionele beperking. Zo’n 25% van de Nederlandse bevolking heeft een beperking: auditief, visueel, cognitief en motorisch. Waarom is dit iets waar we nooit bij hebben stil gestaan? 


Met als doel om bij e-commerce websites awareness te creëren over de relevantie van digitale toegankelijkheid, en dat ze in 2025 verplicht zijn om toegankelijk te zijn, ben ik gedurende het project heen als beginnend ontwerper enorm bewust geworden. Met name door de gesprekken met de stakeholders (voor wie we toegankelijk zijn), de user tests en de technische kant van een toegankelijke website.


Ik heb nu het voorrecht om deze kennis mee te nemen in de toekomst, maar om te streven naar een (digitale) inclusieve samenleving, is het van belang dat niet alleen ik, maar ook anderen kennis opdoen over digitale toegankelijkheid. Daarom heb ik de switch gemaakt om van e-commerce websites, naar docenten en studenten te richten. Wij zijn uiteindelijk de degene die in het werkveld terecht komen, dus waarom beginnen we niet daar?

Door het onderzoek heen heb ik diverse prototypes ontworpen die impact hebben gemaakt. Deze heb ik samengevoegd wat ontstaat tot Mijn Bureau. Binnen Mijn Bureau nodig ik jou uit om deel te nemen in mijn onderzoek over digitale toegankelijkheid. Op basis van zelf ingesproken audio, leer je kennis maken met Marjo, Huub en Karin, je leert waarom HEMA het perfecte voorbeeld is voor een NIET toegankelijke website (gebaseerd op user tests met personen met een visuele beperking), en neem ik je mee hoe iemand met parkinson boodschappen besteld. Met als doel om actie en awareness te creëren. 



Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?  

Ik houd ervan om te experimenteren. Mijn ontwerpen lopen daarom uit een van webdesign tot social design project waarin je plotseling in een opblaasboot met sexy attributen ligt. Ze hebben wel één ding gemeen: een duidelijke boodschap, maar wel een knipoog.


Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd? 

Playful interaction! Een project binnen de opleiding waarin ik mij heb verdiept in gendercomplexiteit. De naam zegt het zelf al, desalniettemin heb ik een onwijs gaaf proof of concept kunnen neerzetten en heb ik geleerd hoe je op een creatieve manier aan de slag gaat met een maatschappelijk thema.


Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?   

Als mini Caro was ik altijd uren bezig achter mijn laptop: van websites ontwerpen met Paint, tot klooien met Windows Movie Maker. En mijn moeder die zei: “Dat is echt een studie voor jou! Zo met je laptop bezig zijn.” Daarom was CMD voor mij de perfecte studie om van die tiener hobby, een échte vaardigheid te ontwikkelen. Ondanks dat ik mij in het begin vooral digitaal wilde ontwikkelen, “creatief” een heel spannend woord vond en niet geloofde dat ik kon tekenen, ben ik enorm blij dat ik ook aan de slag ben gegaan met het ontwikkelen van fysieke ontwerpen. Zoals het bouwen van een mega muur met daarop foto’s van de HEMA-website waar allerlei kruizen aan hangen, of een opblaasboot opzetten met bh’s erin en daardoor discussie creëren.


Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken? 

Over 5 jaar hoop ik vooral nog creatief bezig te zijn. Het maakt mij niet uit in welke vorm dat is. Als ik maar mijn gekke, of soms best wel belangrijke ideeën en concepten daarin kwijt kan! Daarbij lijkt het mij ook wel enorm gaaf om een koffietent te op te zetten, maar ja wie wil dat nou niet? 









Contact Carolina van Setten Website LinkedIn Instagram Mail