Mijn dagboek Frans
Bibi Brettschneider
Wat is het?
Het concept Mijn dagboek Frans is een beloningssysteem. Het is een extra laag die toegevoegd wordt aan het online leerplatform van de Franse lesmethode Formidable! Hiermee kunnen leerlingen ontdekken waarom het specifiek voor hen interessant zou kunnen zijn om Frans te leren. De leerlingen komen hier d.m.v. verzamelkaarten in contact met de Franse cultuur en kunnen met dit systeem op een laagdrempelige en actieve manier zelfstandig aan de slag met de Franse taal. Daarnaast worden zij aangemoedigd m.b.v. extrinsieke motivatie, verdienen van verzamelingen en verzamelkaarten, om met de lesstof aan de slag te gaan of woordjes binnen specifieke intervallen te overhoren.
Voor wie is het bedoeld?
Het concept heeft als doelgroep de leerlingen van de lesmethode Formidable! Dit zijn 1e-3e jaars Frans leerlingen.
Waarom is het belangrijk?
Het taalonderwijs zit in een neerwaartse spiraal. Er worden steeds minder lesuren toegewezen aan taalvakken en het niveau van de vreemde talen waarmee leerlingen afstuderen van de middelbare school verlaagt langzamerhand. Het leren van een vreemde taal (Frans) is van belang voor het vergroten van het wereldbeeld. In een steeds verder globaliserende wereld is het belangrijk om het vreemdetalenonderwijs aan te moedigen. Dit project gaat in op het leren over een andere cultuur en het mogelijk aanwakkeren van meer intrinsieke motivatie om op een serieuzere manier de taal te gaan leren.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?
Mijn werk is herkenbaar doordat ik vaak een systeem ontwerp dat toepasbaar is op een gevarieerde doelgroep.
Iedereen is anders. Hoe kan ik een ontwerp creëren dat toch bij iedereen uit de doelgroep iets teweeg kan brengen? Ik vind het heel leuk om de uitdaging van een grote doelgroep aan te gaan. Dit kan belemmerend zijn, maar ook juist kansen bieden voor het maken van een interessant adaptief systeem. Vanuit een uitgebreid doelgroeponderzoek en door samen met de doelgroep naar het probleem en de wensen te kijken ga ik aan de slag met ontwerpen. Hierdoor kan ik met vertrouwen een product maken wat er niet alleen goed uitziet, maar ook écht gewenst is.
Welk project tijdens je opleiding heeft jou het meest geleerd?
Het afstudeerproject. Dit was het grootste project wat ik zelfstandig heb uitgewerkt. Dit zorgde ervoor dat ik soms tegen mezelf aanliep, maar het heeft ook voor veel persoonlijke groei gezorgd. Daarnaast heb ik veel ervaring opgedaan met het maken van tests, het uitvoeren van tests met de doelgroep en het verwerken van de bevindingen in een volgende ontwerpiteratie.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Van jongs af aan ben ik altijd al creatief bezig geweest. De veelzijdigheid van CMD sprak mij erg aan. Ik wilde graag een creatieve studie doen, maar ik wist niet goed wat het beste bij mij zou passen. Deze studie heeft mij daarin veel vrijheid en opties gegeven om te verkennen en te experimenteren. Dit is tijdens de studie alleen maar meer voorgekomen. Wel heb ik gemerkt dat ik gebaat ben bij het hebben van meer structuur, zodat ik beter weet waar ik aan toe ben.
Waar hoop/verwacht je over 5 jaar te werken?
Ergens waar ik me thuis voel en ik samen met een klein team aan diverse projecten kan werken die een toevoeging zijn voor de maatschappij. Daarnaast waar ik de kans krijg om nieuwe dingen te leren en dit in ontwerpuitingen toe te passen.