MotiMate
Dave Seldenthuis
"Hoe kan ik als ontwerper een middel ontwerpen dat jongvolwassenen speels aanmoedigt om meer te bewegen in hun dagelijkse leven?"
De gezondheid van Nederlanders is verslechterd door ongezonde eet- en beweeggewoonten, vooral tijdens de overgang van tiener naar jongvolwassene. Om deze negatieve trend te keren, heb ik mijn focus gericht op het ontwikkelen en behouden van goede beweegpatronen bij jongvolwassenen, zodat ze gezond aan hun volwassen leven kunnen beginnen.
Het concept draait om uitdagingen. Het doel is dat de speler zowel zichzelf als anderen uitdaagt om meer te bewegen in de vorm van challenges.
Deze challenges worden bedacht door de spelers en door de AI in de app. Door gebruik te maken van alledaagse objecten en toestellen in de openbare ruimte, zorgt de app ervoor dat de challenges voor iedereen toegankelijk zijn.
Na het uitvoeren van de challenge krijgt de gebruiker de optie om deze op het social media kanaal te posten. Hierop kunnen gebruikers elkaar inspireren, uitdagen en motiveren.
Herkenbare stickers in openbare ruimtes tonen, wanneer gescand, potentiële en huidige spelers de uitdagingen in de omgeving. Ze helpen bij het bedenken van nieuwe uitdagingen met de gescande objecten en laten zien dat er activiteit is rond deze locatie.
Dit alles, samen met toegepaste gamification, stimuleert creativiteit, samenwerking en gemeenschapsvorming. En maakt de stap naar een gezonder leven een stuk kleiner.