nwodkcoL latneM eroM oN

Julia Gruijters

Evy Philippo

Luna van Loon

Rens van den Tillaer

Yasmin El Chimi

De WHO leidt en coördineert de wereldwijde gezondheidsrespons op het coronavirus en helpt ervoor te zorgen dat alle landen klaar zijn om de pandemie te voorkomen, op te sporen en erop te reageren. Om effectief te kunnen zijn, heeft de WHO overal mensen nodig die voorzorgsmaatregelen voor de volksgezondheid nemen, solidair handelen en de verspreiding van verkeerde informatie voorkomen. Zowel de WHO als de VN willen de hulp van creatievelingen inschakelen om de kritische berichten over de volksgezondheid te vertalen naar werk dat mensen uit verschillende culturen, talen, gemeenschappen en platforms zal betrekken en informeren. In een open brief van de VN worden ontwerpers gevraagd om visuele inhoud te maken aan de hand van de VN-kernboodschappen. Als collectief hebben wij gekozen voor de kernboodschap “Kindness contagion”.

Het doel van de campagne De campagne ‘No More Mental Lockdown’ is ingezet om een podium te kunnen bieden voor de ongehoorden in de samenleving, waarbij meer aandacht gecreëerd wordt voor de mentale gezondheid. Onze focusgroep De groep waarop de campagne zich focust bestaat uit zowel mannelijke als vrouwelijke als genderneutrale Nederlanders in de leeftijdscategorie 20 tot 50 jaar. Expliciet focust de campagne zich op hen die mentale klachten hebben en zich niet gehoord voelen door de samenleving. De campagne is zodanig laagdrempelig ingericht dat het toegankelijk is voor vrijwel iedereen. Strategie Om de samenleving een podium te kunnen bieden die voor iedereen toegankelijk is, is er gekozen voor drie interactievormen. Door middel van fysieke, interactieve installaties kunnen mensen hun ervaringen delen rondom mentale gezondheidskwesties. Er is expliciet gekozen voor een fysiek object omdat ’het fysieke’ iets is wat tijdens deze coronacrisis enorm gemist wordt. Via social media kanalen als Instagram, Facebook en Youtube wordt de campagne aan het licht gebracht. Op deze online manier bereikt de campagne nog meer mensen. De social media posts die voor de campagne zijn gecreëerd zijn herkenbaar en toegankelijk, zodat de drempel om mee te kunnen doen zo laag mogelijk blijft. De spin in het web is de campagne applicatie. Deze overkoepelende app zorgt ervoor dat de campagne, pandemie of geen pandemie, corona-proof kan worden uitgerold. Gebruikers kunnen dankzij de app op een veilige manier hun verhalen en ervaringen delen. Hierdoor wordt er zowel op een digitale als fysieke wijze een podium aangeboden. Duur en planning ‘No More Mental Lockdown’ zal op strategische wijze worden ingezet tijdens de lente. De lente is vaak een periode waarin mensen weer meer naar buiten zullen gaan. Het inzetten van de fysieke installaties in deze periode zal ervoor zorgen dat de samenleving er meer mee in contact zal komen dan in een ander seizoen. De gehele campagne zal 5 weken duren. Bij succes kunnen de installaties al dan niet permanent of bij andere campagnes ingezet worden. Om het gehele projectdocument in te zien verwijzen wij u graag door naar de volgende Google Drive link: https://drive.google.com/file/d/1muQMlcjOdbutnV2jMYabBENY6j5aYgrY/view?usp=sharing