Ons.denbosch

Lars Verbeek

Jongeren in 's-Hertogenbosch voelen zich niet gehoord binnen hun eigen jongerencultuur*. Uit onderzoek en interviews met de gemeente, horecabedrijven en inwonende jongeren van 20 tot 27 jaar oud blijkt dat deze jongeren niet het gevoel hebben dat de stad aansluit op hun behoeften. Daarnaast ervaren ze een gebrek aan invloed op deze situatie. Dit draagt bij aan het idee dat 's-Hertogenbosch steeds verder veroudert, wat leidt tot een toenemende trek naar andere steden.

Met mijn afstudeerproject wil ik het gevoel van representatie teruggeven aan de jongeren. Hiermee wil ik een impuls geven aan de jongerencultuur van mijn stad, 's-Hertogenbosch.

Jongerencultuur*: de faciliteiten en activiteiten voor jongeren in de stad.


Onder de conceptnaam Ons.denbosch ben ik een stand gaan ontwikkelen om in het openbaar de doelgroep aan te spreken. Jongeren moeten namelijk weer actief meepraten over de ontwikkeling van hun eigen stad, om zo een impuls te geven aan deze jongerencultuur. Een mooie kans hiervoor is de herontwikkeling van de Tramkade. Dit oude fabrieksgebied wordt getransformeerd met jongeren in gedachten, maar de gemeente is nog volop op zoek naar hun input.

Ons.denbosch zet jongeren in de schoenen van een ontwikkelaar. Ik vroeg hen om, op basis van hun eigen behoeften, een thema te kiezen dat zij graag ontwikkeld zouden zien. Deze themakeuze (gebonden aan een specifieke kleur) werd vervolgens zichtbaar op de maquette van de Tramkade, waardoor het percentage per thema inzichtelijk werd en duidelijk werd waar de grootste behoeften lagen. 

Daarna kregen de jongeren de mogelijkheid om binnen hun gekozen thema een concreet concept te selecteren. Deze conceptvisuals zijn ontwikkeld op basis van trends en eerdere interviews met jongeren. 

Zodra zij een keuze hadden gemaakt, vroeg ik hen om hun stem in de stembox te doen, met hun eigen naam erop. "Jouw stem gaat namelijk daadwerkelijk mee naar de gemeente en de gebiedsontwikkelaar van de Tramkade. Jouw stem kan serieuze impact hebben op de toekomst." Hierdoor kregen jongeren het sterke gevoel eindelijk weer gehoord te worden. 

Dit bleef niet zonder vervolg: ik heb de resultaten daadwerkelijk gepresenteerd aan de gemeente. Zij waren zo onder de indruk dat ik dit project werkelijkheid mag maken. In maart presenteer ik Ons.denbosch aan vijf verschillende sectoren van de gemeente 's-Hertogenbosch.

Ons.denbosch, een brug tussen gemeente en jongeren.

Hoe herken je dat een ontwerp door jou is gemaakt?
Ik ben altijd al een 'mensenmens' geweest. Ik hou ervan om mensen samen te brengen en gezamenlijk een probleem aan te pakken. Dit project is daar een perfect voorbeeld van: een brug tussen de gemeente en jongeren, die al jaren ontbrak.


Welk project tijdens je opleiding heeft jou het meest geleerd?
Het meest leerzame project tijdens mijn opleiding was misschien niet eens een schoolproject, maar mijn stage bij Altuïtion. Dit bedrijf richt zich op Customer- en Employee Experience Design (CX & EX). Hoewel ik daar veel verantwoordelijkheden had op het gebied van grafische vormgeving, werkte ik ook nauw samen met collega's aan een groot event met sprekers van enorm bekende bedrijven.

Daarnaast heb ik tijdens mijn stage enorm veel geleerd over CX & EX, inclusief verschillende interview methodes. De combinatie van verantwoordelijkheid, samenwerking en diepgaande kennis van experience design, heeft mij gevormd tot de ontwerper die ik vandaag ben.


Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Van jongs af aan vond ik vrijwel alles leuk, wat het lastig maakte om een studiekeuze te maken. CMD sprak me aan omdat deze opleiding de mogelijkheid biedt om van alles te proeven. 

En dat heeft het ook echt waargemaakt. Door de breedte van het vakgebied Communicatie & Multimediadesign te verkennen, heb ik niet alleen ervaring opgedaan in verschillende disciplines, maar ook inzicht gekregen in welke richting ik mijn toekomst wil vormgeven.


Waar hoop/verwacht je over 5 jaar te werken?
Mijn droombaan zou echt hetgeen zijn wat mij aangeboden is bij de gemeente. Ik wil dit project verder uitwerken, om zo echt iets bij te dragen aan mijn eigen stad. 

Over 5 jaar hoop ik een eigen bedrijf te starten over de methodiek die ik heb toegepast, om zo ook andere gemeenten te helpen met participatie van hun eigen inwoners.

Contact Lars Verbeek LinkedIn Mail