R.E.N.S.
Lize Grunder
Ontwerpers ontwerpen onbewust voor het hedendaagse heersende systeem “The Reference Man” – een witte man van
180 cm en 70-80 kg, gezien als de norm sinds 1975.
Gezondheidszorg, veiligheid, media en
producten zijn afgestemd op hem, waardoor
de behoeften van vrouwen en veel mannen
worden genegeerd.
De invloed van “The Reference Man” kan levensgevaarlijk zijn.
In de auto-industrie worden de meeste
veiligheidssystemen, zoals airbags en
autogordels getest met een standaard mannelijke
crashdummy van 180 cm en 70-80 kg. Een gebrek aan diversiteit in testen en ontwerp zorgt ervoor dat auto's en andere producten minder veilig zijn voor zowel vrouwen als mannen die niet binnen de maten van "The Reference Man" vallen.
Voor mijn afstudeerproject bracht ik deze ontwerpnorm tot leven als R.E.N.S.: Realiseer Een Nieuw Systeem, Ontwerp voor iedereen.
Met R.E.N.S. maakte ik de invloed van deze norm inzichtelijk en bespreekbaar middels mijn interactieve autocrash experience.
Bezoekers kiezen een sleutel die overeenkomt met hun lengte, gewicht en geslacht. Zodra zij de auto starten, zien zij harde data over hoe een crash zou uitpakken voor hun lichaam, afhankelijk van of zij wel of niet binnen de maatstaven van "The Reference Man" vallen.
Dat kan schrikken zijn!
Uniek aan R.E.N.S. is dat hij als personificatie van deze onzichtbare norm zelf ontwerpers toespreekt. "RENS, The Reference Man", vertelt eerlijk dat het tijd is om zijn favorietenrol op te geven en vraagt ontwerpers kritisch naar hem op zoek te gaan in hun vakgebied.
Zijn boodschap: Ontwerp voor iedereen, denk verder dan "The Reference Man"!
Door deze confronterende ervaring inspireerde ik jonge ontwerpers om diversiteit als uitgangspunt te nemen voor hun (toekomstige) werk en de norm van "The Reference Man" te doorbreken.
Het is nodig tijd voor
verandering, want er valt bijna niemand
meer binnen deze hedendaagse “one-size-fits-all”-maatstaaf.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou is gemaakt?
Ik vind het tof om ruimtelijke installaties te ontwerpen, waarin een gebruiker zichzelf kan onderdompelen en een échte ervaring heeft. Ik breng mijn werk graag tot leven middels storytelling en humor, zodat het verhaal pakkend en goed te volgen is.
Elke keer als een van mijn mega-installaties weer ergens op school stond, kreeg ik te horen: ‘Dat is weer typisch Lize!’. Heerlijk, toch?
Welk project tijdens je opleiding heeft jou het meest geleerd?
We hebben zoveel projecten gehad, maar als ik moet kiezen, dan mijn individuele project: "Longtree: De Heldenmarkt". Dit project bewijst dat ik goed ben in plannen en communiceren om iets groots neer te zetten. Het draaide om een adaptief Dungeons and Dragons-verhaal waarin de gebruiker keuzes mocht maken en de held van het fantasiedorpje "Longtree" werd! Ik maakte een complete fantasy-ruimte met beamers die magische bossen, elven en dwergen om je heen projecteerden.
Op tafel stonden toverdranken en goudstukken, terwijl middeleeuwse muziek en sound-effects voor de sfeer zorgden. Typisch Lize.
Ik ontdekte dat Experience Design mijn favoriete ontwerpbenadering is en hoe graag ik lachende gezichten zie. Daarom moest een indrukwekkende ervaring ook in mijn afstudeerproject terugkomen.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Ik wist op de HAVO ongeveer wat ik wilde doen:
iets creatiefs, maar de kunstacademie was mij iets te abstract.
Na ook te hebben nagedacht over Game-Art, illustratie en animatie, kwam ik uiteindelijk bij CMD in Den Bosch terecht.
De opleiding trok me aan, omdat het een mooi balans is tussen onderzoek, creativiteit en technologie.
Ik kreeg ruimte om te "proeven" aan verschillende vakgebieden en me te verdiepen in mijn interesses.
Tot op de dag van vandaag ben ik ontzettend blij met mijn gemaakte studiekeuze, want ik me heb kunnen ontwikkelen in probleemoplossend ontwerpen en het vertalen van verhalen naar betekenisvolle concepten.
Waar hoop/verwacht je over 5 jaar te werken?
Dit vind ik altijd zo'n moeilijke vraag, want ik vind als creatieve duizendpoot zo veel dingen leuk en interessant!
Ik vind het wel fijn om in een betrouwbaar team te werken en taken te kunnen verdelen.
Een functie als Creative Director lijkt me later enorm gaaf, maar voor nu moet ik nog even rustig zoeken naar waar ik wil beginnen.
Hopelijk kan ik in ieder geval nog veel bezig zijn met design en technologie om het leven van gebruikers leuker te maken!