Rezign Brand Design
Fleur Cuppen
Rezign Brand Design
Opdrachtgever PLANQ is een sustainable meubelmerk dat circulair design inzet om interieurproducten voor een betere toekomst te ontwerpen. Met hun zelfontwikkelde fineer van gerecycled textielafval kan veel meer gemaakt worden dan alleen de meubels die PLANQ aanbied. Aan ons werd de vraag gesteld: Hoe kunnen wij ons fineer als losstaand merk profileren op de B2B markt en de veelzijdigheid van het materiaal laten zien en ervaren?
Om dit te realiseren ben ik gestart met het ontwerpen van het merk door middel van het opstellen van Brand Guidelines. Vervolgens heb ik na een hele bumpy ride van tientallen concepten de Brand Story Exhibition (installatie) ontworpen. Tijdens het laatste feedbackmoment werd me aangeraden om een online (extra) informatielaag te ontwerpen bij de expositie. Op deze manier wordt er meer interactie met de gebruiker vereisd, is het hele verhaal te ervaren en is de Rezign Creator Box van mijn afstudeerpartner Britt te bestellen. Dit is de eerste stap in het aangaan van een samenwerking met de doelgroep en daardoor cruciaal in het ontwerp. Deze website is middels de QR code's op de infobordjes onder de posters te bezoeken.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?
Mijn ontwerpen zijn te herkennen aan een clean, doordachte en professionele uitstraling. Vaak ontwerp ik in een vrouwelijke en natuurlijke stijl, maar voor dit project wilde ik een rauwe, unisex en sustainable look neerzetten.
Van welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?
Tijdens mijn meewerkstage bij BRONX shoes heb ik ontzettend veel geleerd. Ik weet eigenlijk al precies wat ik wil gaan doen na mijn studie en mijn stage binnen de fashion industrie werkte hier heel bevestigend voor.
Het persoonlijke project tijdens de verdieping vond ik zonder twijfel het gaafste wat ik tijdens de opleiding heb mogen maken. Ik wilde me destijds ontwikkelen in brand- en productdesign en heb toen een toegankelijke, taboe-doorbrekende vibrator ontworpen.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Tijdens mijn afstudeerstage op Fashion Management (MBO4) kreeg het bedrijf waarin ik meewerkte een rebranding. Ik heb altijd al een passie gehad voor mooie dingen maken, maar toen viel pas echt het kwartje dat met goede marketing en graphic- en branddesign een merk of product pas écht tot zijn recht komt. Ik wist het direct. Dit wil ik leren, hier wil ik goed in gaan worden. Communication & Multimedia Design is een super brede studie waarin je zoveel leert over verschillende multimediale onderdelen. Zo kon ik precies gaan achterhalen welke onderdelen in multimedia design mij liggen.
Ik ben er door de studie achtergekomen dat ik geen talent ben in technische vakken die met coderen of robotica te maken hebben. Dit heeft me veel moeite (en tranen haha) gekost, maar ik ben blij dat ik nu wel inzicht heb in wat er wél en niet te realiseren is bij het ontwerpen van bijvoorbeeld websites of producten.
Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?
Ik verwacht over vijf jaar werkzaam te zijn binnen de marketingafdeling van een fashion brand. Dit is mijn passie, wat de fashion industrie voor mij zo interessant maakt is dat het heel trendgevoelig is en dat iedere collectie/drop een nieuwe branding nodig heeft. Het ontwerpen van een gevoel of vibe is écht mijn ding.
Iedereen mag dromen... Ik droom er van om op een dag de Creative Director te zijn binnen een merk dat helemaal op mijn lijf geschreven is qua merkwaarden en uitstraling.