Suay
Nelissa Thiesen
Mijn onderzoeksvraag was: Hoe kun je middels verpakking de merkbeleving versterken?
Met deze vraag ben ik aan de slag gegaan vanwege mijn ambitie om later iets voor mezelf te beginnen. Wat precies is nog de vraag maar ik heb altijd al een soort 'droom' gehad om iets in de kledingindustrie te beginnen en daar heb ik me op gericht voor dit project.
Als het gaat om goede verpakking moet ik als eerste denken aan Apple. Er worden altijd 'unboxing' video's gemaakt en iedereen kijkt altijd uit naar de 'satisfying feeling' van het uitpakken van een Apple product. In de kledingindustrie wordt er echter vrijwel geen aandacht besteed aan de verpakking, iets wat volgens mij een gemiste kans is. Je krijgt je kleding meestal thuis geleverd in een zak met de kleding er 'ingegooid'. Nou maakt dit onderdeel niet veel meer uit voor de grote bedrijven maar voor kleine beginnende online merken kan de verpakking een doorslaggevende factor zijn voor de klant om bij jou terug te komen. Het is een onderdeel die je merkbeleving alleen maar kan versterken.
Ik wilde graag inspelen op deze potentie, maar wilde niet simpelweg een toffe unboxing ervaring creëren. Daarom heb ik rekening gehouden met de richtlijnen omtrent verpakking en heb zo ontwerp criteria opgesteld waarbij duurzaamheid een hoofdonderwerp is. Hieruit ben ik op dit eindproduct gekomen. Een verpakking die inspeelt op tast voor een fictief online kledingmerk: Suay.