Tobacco & Co
Jannemiek van den Berg
Hoe kan er d.m.v. playful interaction bewustwording gecreëerd worden over de marketingtechnieken die de tabaksindustrie gebruikt voor de e-sigaret?
In Tobacco & Co speelt de gebruiker als een marketingleider van een tabaksbedrijf, waarbij hij keuzes moet maken over marketingvoorstellen voor de e-sigaret om zoveel mogelijk omzet te maken. Door het spel heen worden er persoonlijke vragen gesteld aan de speler. Op basis van de spelers keuzes en de antwoorden, die hij gegeven heeft, worden er eindscènes gevormd. Deze eindscènes zijn gebaseerd op de gevolgen van het gebruik van de e-sigaret. Die eindscènes laat de gebruiker confronteren met zijn keuzes.
Met mijn project wilde ik bewustwording creëren over de marketingtechnieken van de e-sigaret, waarbij de nadruk werd gelegd om rokende jongvolwassenen ongemakkelijk te laten voelen over het gebruik van de e-sigaret. Zonder dat het voelt als een anti-rook campagne.
Hoe herken je dat een ontwerp door jou gemaakt is?
Als ik terugkijk naar de projecten, die ik tijdens deze opleiding heb gedaan, laat ik de gebruiker vaak d.m.v. gamification/game design op een ludieke wijze in aanraking komen met een bepaald thema.
Welk project, tijdens je opleiding, heb je het meest van geleerd?
Bij de minor Create A High-end Video game van de HAN heb ik veel geleerd op het gebied van game art en design. Die kennis heb ik in dit project weer toegepast.
Waarom heb je gekozen voor de opleiding CMD en is dat tijdens de opleiding veranderd?
Ik had eigenlijk veel interesses op het gebied van media. Door deze opleiding te doen wilde ik uitvogelen welke richting ik later op wilde gaan. Dat is uiteindelijk gamification & game design geworden.
Waar verwacht/hoop je over 5 jaar te werken?
Over 5 jaar hoop ik bij een bedrijf te werken die op het gebied van gamification of game design bezig is.