Velmora
Marie Aarts
Velmora is een interactieve visual novel gericht op jonge mannen die worstelen met communicatie. Dit "choose your own adventure"-spel combineert storytelling en zelfreflectie op een speelse manier. De speler kruipt in de huid van een hoofdpersoon die zich door complexe sociale situaties moet navigeren, waarbij elke keuze invloed heeft op het verloop en de afloop van het verhaal.
Voor mijn individuele project wilde ik aan de slag met het maatschappelijke probleem: mannelijke eenzaamheid. Dit idee kwam voort uit het feit dat ik voornamelijk bevriend ben met mannen en hen hier vaker over hoor, zowel als uit mijn socialmediakringen, die voornamelijk feministisch georiënteerd zijn.
Hoewel ik begon met het idee om iets kritisch te maken dat jonge mannen als het ware "wakker zou schudden", kwam ik door mijn onderzoek en interviews tot de realisatie dat er te weinig handvatten zijn voor jonge mannen. Er zijn nauwelijks hulpgroepen of naschoolse activiteiten specifiek gericht op jonge mannen die bijvoorbeeld worstelen met eenzaamheid en communicatie - en dit is een probleem dat ons allemaal schaadt.
Daarnaast had ik een persoonlijke interesse in game design, illustratie en een leerdoel om meer te leren coderen. Zo kwam ik op het idee achter Velmora: een leuk spel, dat tegelijkertijd dient als hulpmiddel voor mijn doelgroep. Ik heb inspiratie gehaald uit bekende visual novels, zoals Undertale en Slay the Princess, evenals dating sims zoals Doki Doki Literature Club.
De grote twist achter Velmora is dat het speelt als een dating sim, maar dat geen van de personages romantisch geïnteresseerd is in de speler. Op deze manier hoop ik de speler te laten ervaren – via verschillende soorten vriendschappen en gesprekken – dat eenzaamheid niet door een gebrek aan romantische liefde, maar een gebrek aan interactie.
Het spel is bijna volledig uitgedacht op een technisch niveau in een groot tekst document, en er is ook een werkende demo gemaakt met behulp van Ren'Py om te zien hoe het zou spelen. Zo zou ik, met een team, meer tijd en een budget, dit spel ooit waar kunnen maken.