WHEAT

Kim Klein Gunnewiek

Door mijn eigen ervaring en interesse in gezonde voeding heb ik gemerkt dat het eigenlijk best wel lastig is om bewuste voedingskeuzes te maken. Zonder er veel tijd en moeite in te stoppen. De voedselindustrie maakt gebruik van misleidende reclames waardoor mensen in verwarring worden gebracht over wat echt gezond is. Hoe kan ik mijn doelgroep meer bewust laten worden van hun voeding en stimuleren betere keuzes te maken?

Dit concept richt zich op mensen die streven naar meer inzicht in hun voeding en een specifiek doel hebben, zoals bijv. afvallen, sterker worden of gezondheid. Het biedt transparantie en gemak door middel van een gebruiksvriendelijke tool waarmee voedingswaarden snel en eenvoudig kunnen worden vastgelegd. Op deze manier wil ik de doelgroep op een vermakelijke en inspirerende manier meer inzicht geven in de mogelijkheden en de waarheid van laten zien van voedsel.

 WHEAT is ontworpen om dagelijks je voedselinname bij te houden door middel van foto's en voedingswaarden en vervolgens je laten inspireren door vrienden, en andersom. Het combineert elementen van Instagram, met een tijdlijn, en WhatsApp, met een groepschat-gevoel. Je kunt een groep samenstellen van mensen met hetzelfde doel, zoals afvallen. Op je tijdlijn zie je berichten van je teamgenoten, waardoor je elkaar inspireert en motiveert. Door dagelijks je voeding vast te leggen, word je je bewuster van wat je eet. Mijn doel is om gebruikers uiteindelijk ook betere keuzes te laten maken tijdens het boodschappen doen. Je kunt de tijdlijn filteren op bijvoorbeeld ontbijt, zodat je de maaltijden van je vrienden en jezelf kunt vergelijken en inspiratie kunt opdoen voor gezondere opties. Als je een beter product of recept ziet van een teamlid, kun je dit liken en/of toevoegen aan je boodschappenlijstje. Hierdoor worden de gebruikers getriggert om door te gaan. 

De ontwerpbenadering van deze app is gericht op experience design, met als doel om de totale gebruikerservaring te verbeteren en adaptiviteit te bevorderen. Het gaat niet alleen om functionaliteit, maar ook om de emotionele impact en het creëren van een betekenisvolle beleving. Door gebruik te maken van gamification en storytelling in de branding, worden trends toegepast die de gebruikers aanspreken en betrokkenheid vergroten. Het resultaat is dat gebruikers een dieper inzicht krijgen in hun voedingsgewoonten en daardoor bewustere keuzes gaan maken.  

Contact Kim Klein Gunnewiek Website LinkedIn Instagram Mail